Подорожній лист в обігу підприємства

1 січня 2016

Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень» від 05.07.2011 № 3565-VI застосування подорожніх листів суб’єктами господарювання, що експлуатують колісні транспортні засоби, стало необов’язковим з 14.08.2011. Самі ж типові форми подорожніх листів були скасовані:

Подорожній лист як первинний документ для списання палива

Хоча підприємства, які експлуатують автотранспортні засоби, отримали право не виписувати водіям подорожні листи, але за потреби вони можуть і надалі їх використовувати у своїй господарській діяльності. Зокрема, для підтвердження обліку робочого часу водія, витрат і списання палива тощо. Причому можна використовувати як скасовані, так і самостійно розроблені форми (з усіма обов’язковими реквізитами первинних документів) згідно з пунктом 2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.1995 № 88.

Частиною 2 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV визначено такі обов’язкові реквізити первинних та зведених облікових документів:

Про це свого часу, вже після скасування типової форми подорожнього листа, говорило й Держпідприємництво: «роль податково-бухгалтерського підтверджуючого документа в операціях, пов’язаних з використанням легкових автомобілів, може виконувати саморобна форма, намальована за зразком скасованого подорожнього листа і узгоджена з загальними вимогами до первинних документів, передбачених Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку».

Податківці також не проти, аби списання паливно-мастильних матеріалів (ПММ) проводилось за скасованою формою подорожнього листа. Так у листі від 19.06.2013 № 1244/10/11-009 ще Головне управління Міндоходів у Сумській області відзначало, що нехай типова форма № 3 «Подорожній лист службового легкового автомобіля» і втратила чинність та не є обов’язковою для списання фактично витрачених пально-мастильних матеріалів, але використання цієї форми не заборонено чинним законодавством і не суперечить загальним вимогам до первинних документів. А з урахуванням того, що типова форма № 3 всебічно характеризує роботу автомобіля і водія з моменту їх виїзду з підприємства і до повернення, подорожній лист і надалі можна використовувати як первинний документ для списання фактично використаних пально-мастильних матеріалів. Адже для цілей бухгалтерського обліку він цілком підходить.

Тобто, підприємства, вимогам яких задовольняють скасовані типові форми подорожніх листів для легкового чи вантажного авто, можуть продовжувати їх використовувати і після їх скасування. Водночас подорожній лист уже не обов’язково виписувати на кожен день, а можна один раз на тиждень або місяць (позаяк скасовано у тому числі й вимоги щодо оформлення подорожнього листа тільки на один робочий день (зміну)).

Утім, зважте, що норми податкового законодавства не передбачали і не передбачають обов’язок вести облік витрат на ПММ на підставі лише подорожніх листів. Законодавство містить тільки вимогу щодо відображення витрат на ПММ на підставі первинних документів.

Та й з позиції самої ДФС ( лист від 02.11.2015 № 23178/6/99-99-19-02-02-15), оскільки законодавством України не визначено форму бланка подорожнього листа легкового автомобіля, платник податку може використовувати зручну для обліку форму первинного документа, затверджену наказом про облікову політику підприємства, за умови наявності всіх ознак первинного документа, відомостей у ньому про господарську операцію та підтвердження її здійснення.

Отже, можна й надалі продовжувати користуватися звичною формою подорожнього листа. Або ж розробити власну форму, взявши за основу скасовану типову. Це означає, що право обирати між типовими формами первинних документів і розробленими самостійно формами законодавство надає самому підприємству. Головне, щоб у власно розробленій формі були всі обов’язкові реквізити первинного документа. Форму подорожнього листа службових чи вантажних автомобілів, який можна буде використовувати для списання пально-мастильних матеріалів авто й обліку роботи водія варто затвердити внутрішнім наказом по підприємству.

Підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи ( ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» від 16.07.1999 № 996-XIV).

Первинні документи можна складати у паперовій або в електронній формі та зазначати обов’язкові реквізити:

Записи у первинних документах можна робити чорнилом або пастою кулькових ручок темного кольору, за допомогою електронних засобів оброблення інформації та іншими засобами, які б забезпечили збереження цих записів протягом установленого строку зберігання документів та запобігли внесенню несанкціонованих і непомітних виправлень ( п. 2.10 наказу Мінфіну «Про затвердження Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку» від 24.05.1995 № 88).

Отож, підприємство має право складати подорожні листи як у паперовій, так і в електронній формі. Головне — дотримувати вимог щодо реквізитів і підписів.

Передусім хотілося б нагадати, що з введенням з 14.08.2011 в дію Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень» від 05.07.2011 № 3565-VI, застосування подорожніх листів суб’єктами господарювання, що експлуатують колісні транспортні засоби, стало необов’язковим.

Типова форма подорожнього листа була затверджена наказом Держкомстату від 17.02.1998 № 74. Проте, згідно з наказом Держстату від 19.03.2013 № 95 цей наказ скасовано. Тобто з 16.04.2013 форму подорожнього листа легкового автомобілю використовувати не обов’язково.

Водночас не скасовано обов’язок надання документів із інформацією про проведення медоглядів водієм і контролю техстану авто для перевірок працівникам органів внутрішніх справ (Національної поліції). А саме така інформація зазначалася в подорожньому листі. А також інформація щодо обліку робочого часу водія, витрат і списання палива тощо. Тож за потреби підприємства, які експлуатують автотранспортні засоби, можуть і надалі використовувати подорожні листи у своїй господарській діяльності.

Але для зручності обліку роботи автомобілів та списання витраченого пального можна розробити свій подорожній лист. Основою для його формування може бути скасована типова форма. Для заповнення маршруту поїздки можна розширити колонку 1 Розділу 1. У цій колонці можна вказувати не лише в чиє розпорядження надходить автомобіль, але і його маршрут.

Проте, розробляючи власну форму подорожнього листа, варто включити усі обов’язкові реквізити первинних документів ( п. 2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV).

Підготовлено членами Експертної ради системи «Expertus: Головбух»

Відмітки лікаря та механіка в подорожньому листі

Медичний огляд водіїв

Контроль технічного стану автомобіля

Відповідальність за непроведення медогляду водіїв та перевірки техстану авто

Опис маршруту легкового автомобіля у подорожньому листі

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією
Безплатно в Expertus:Головбух
Демодоступ
Демодоступ
Демодоступ



© Головбух, 2017. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів сайту, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції сайту

Тижневик «Головбух», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 11678-549 ПР від 30.08.2006

Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009


  • Ми в соцмережах
Коте теж здивований, але…


він знає, що зареєструється і скачає файли.
57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль