Головбух

Ведення бухгалтерського обліку на підприємстві

23 вересня 2019
413
Середній бал: 5 із 5
Бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів

Вести бухгалтерський облік зобов’язані всі підприємства. Які правила ведення бухгалтерського обліку нині існують, хто його може вести та про які організаційні моменти слід подбати при організації бухгалтерського обліку – у консультації.

Хто відповідає за організацію бухгалтерського обліку

Організація обліку — це сфера відповідальності власника підприємства (ч. 2 ст. 8 Закону “Про бухгалтерський облік…” від 16.07.1999 р. № 996, далі – Закон про бухоблік). Саме власник повинен подбати про те, хто буде вести облік. Якщо він не хоче нікого наймати, то може вести бухгалтерський облік самостійно. Відсутність на підприємстві бухгалтера не позбавляє власника обов’язку вести облік.

Ідеальні зразки розрахункових документів

Хто може вести бухгалтерський облік

Перелік різноманітних варіантів вирішення цього питання наведено у ч. 4 ст. 8 Закону про бухоблік. Серед них:

  1. традиційний варіант найму працівника – бухгалтера, тобто на основі трудових відносин. Можна найняти як одного бухгалтера, так і створити бухгалтерію з декількох працівників на чолі з головним бухгалтером;
  2. дуже поширений варіант – використання послуг бухгалтера, який зареєстрований як фізособа-підприємець (ФОП). Це уже відносини на основі цивільно-правого договору, а не трудові. За таких обставин на підприємстві взагалі може не бути бухгалтера. Можна використовувати також змішаний варіант, коли бухгалтер є на первинних документах, але функції головного виконує ФОП;
  3. ведення обліку іншим підприємством. Це може бути аудиторська фірма, юридична фірма, бухгалтерська фірма тощо. Послуги надаються, як і у випадку з ФОП, згідно цивільно-правового договору;
  4. вести облік самостійно. Вести бухгалтерський облік може власник або керівник (директор) підприємства не вдаючись до послуг бухгалтера. На етапі створення підприємства це цілком звичайна ситуація, коли перші дні відсутні найняті працівники і є тільки один директор, якому нічого не залишається, як вести облік господарських операцій;
  5. створення централізованої бухгалтерії, яка веде облік декількох юросіб. Це традиційна ситуація для шкіл. Наприклад, усі чи більшість шкіл міста може вести централізована бухгалтерія у міському відділі освіти;
  6. ведення обліку самозайнятою особою, яка здійснює незалежну професійну діяльність, у цьому випадку надає бухгалтерські послуги.

Зазначимо, що останній варіант працює тільки “на папері”. Чому? Незалежна професійна діяльність – це не трудовий договір, і не ФОП. Попри те, що бухгалтер за пп. 14.1.226 ПКУ входить до цього третього способу, але на практиці в Україні реєструють незалежну професійну діяльність тільки приватних виконавців, нотаріусів, судових експертів, адвокатів, та арбітражних керуючих (це особи, які розпоряджаються майном і керують санаційно-ліквідаційними процедурами). Отже, робочі тільки 1-5 варіант.

Відомості про особу, яка веде бухгалтерський облік (головного бухгалтера) подають до податкової за формою 1-ОПП (або 1-РПП). Подати дану інформацію треба протягом 10 днів з дня взяття на облік/виникнення змін.

Для підприємств, які становлять суспільний інтерес, кількість варіантів ведення обліку звужується – тільки бухгалтер, при чому не менше двох. Це стосується ПАТ, банків, страхових компаній, кредитних спілок та ін. Такі підприємства ще й МСФЗ-зобов’язані.

Оформити обрану форму організації бухгалтерського обліку на підприємстві потрібно видання відповідного наказу. Впишіть відповідний пункт до наказу про облікову політику чи у наказ про організацію бухгалтерського обліку.

Фізичні-особи підприємці і Закон про бухоблік

Закон про бухоблік не поширюється на фізосіб. У розмінні даного закону ФОП бухгалтерський обік не ведуть. Їхня діяльність носить законодавчо назву “облік доходів”, “облік доходів і витрат”. ФОП не використовують подвійний запис (бухгалтерські проводки), не складають фінансову звітність (баланс, звіт про фінрезультати та ін. форми). 

Якщо облік веде бухгалтер

Власнику слід звернути увагу на правильність оформлення трудових відносин. Обов’язково наказ про прийняття на роботу і запис у трудовій. Окрім цього слід подбати про наявність посадових інструкцій. Повноваження та обов’язки головного бухгалтера визначені у Законі про бухоблік і ці норми слід врахувати (ч. 7, ч. 8 ст. 8 Закону про бухоблік). 

Якщо облік веде підприємець

Особливу увагу зверніть на оформлення цивільно-правового договору. У цьому випадку – договору про надання бухгалтерських послуг. Бухгалтер за Законом про бухоблік має бути зареєстрований як підприємець (зазвичай це 3 група єдиного податку або загальна система оподаткування; якщо підприємство на спрощеній системі оподаткування, то такий бухгалтер-підприємець може бути і на 2-гій групі єдиного податку). Це зніме всі питання перед управлінням Держпраці. Не рекомендуємо укладати договори на ведення обліку з особами, які не мають реєстрації. Такі дії можуть кваліфіковувати як відсутність оформлення трудових відносин.

У договорах має бути прописаний результат, який вимагається від такого бухгалтера-підприємця, тобто не сам процес “ведення бухгалтерського обліку”, а “підготовка і подання фінансової і податкової звітності”, “обробка первинних документів” тощо. Це відрізняє ЦПД від трудових.

Якщо облік веде сам керівник

У цьому випадку 2 нюанси:

  • у штаті тоді бухгалтера взагалі не повинно бути (лист Мінфіну від 28.03.2013 р. № 31-08410-07/23-1343/1310);
  • податкову та фінансову звітність підписує лише керівник (роз’яснення ЗІР 135.02).

Вирішення організаційних питань ведення бухгалтерського обліку

На підприємстві бажано забезпечити наявність:

  • наказу про облікову політику. Існуючі стандарти бухгалтерського обліку (П(С)БО, НП(С)БО, МСФЗ) передбачають різні методи обліку окремих активів, зобов’язань. Наприклад, різні методи нарахування зносу. Підприємство має визначитися з їх вибором і це треба закріпити певним внутрішнім документом;
  • наказу про організацію бухгалтерського обліку (або поєднати його з наказом про облікову політику). Хто веде облік, склад інвентаризаційних комісій, хто має право підпису, за допомогою якої комп’ютерної програми ведеться обліку. Безліч дрібних питань, які можна включити до загального внутрішнього документа.

Також слід проаналізувати, яку саме фінансову, податкову й статистичну звітність має подавати підприємство. Якщо підприємство вписується у визначення малого підприємства чи мікропідприємства, які даються в Законі про бухоблік, то воно тоді може застосовувати П(С)БО 25 “Спрощена фінансова звітність” і подавати спрощену фінансову звітність. П(С)БО, НП(С)БО – це національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, нормативні документи, які містять загальні правила обліку з визначених питань. Існує також коло підприємств, які зобов’язані використовувати Міжнародні стандарти фінзвітності (МСФЗ, ст. 12-1 Закону про бухоблік).

logo
Потрібен цей файл?

 Зареєєструйтеся та скачуйте будь-які файли на порталі:

 ✔ бланки документів

 ✔ зразки заповнення бухгалтерських форм

 ✔ приклади наказів, положень, інструкцій, довідок

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
або зайти через соцмережі
Зареєструватися і скачати файл
Потрібен цей файл?

 Зареєєструйтеся та скачуйте будь-які файли на порталі:

 ✔ бланки документів

 ✔ зразки заповнення бухгалтерських форм

 ✔ приклади наказів, положень, інструкцій, довідок

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
або зайти через соцмережі
Зареєструватися і скачати файл
Найцікавіше — далі!

Дочитайте до кінця, щоб не випустити нюансів, які важливі саме для Вас

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
Реєстрація за хвилину!
Зареєструватися і дочитати
×

Отримуйте найсвіжіші новини бухгалтерії у Messenger

 

Ми готуємо для вас найсвіжіші новини бухгалтерії. Отримуйте їх першими!

Підписатися на новини