text
Головбух

Як швидко перевірити контрагента у відкритих базах

  • 10 жовтня 2018
  • 3445
бухгалтер, кандидат економічних наук, м. Чернігів

Довіряй, але перевіряй. Реалії господарського життя підприємств в Україні вказують на те, що перевірка покупця чи постачальника перед співпрацею є необхідною. Хоча ми й не маємо таких можливостей, як спецоргани, але все ж таки дещо досить легко можемо зробити за допомогою відкритих онлайн-баз. Давайте розглянемо ці бази разом. Що ж можна з них дізнатися про контрагента?

Спектр ситуацій, коли може знадобитися перевірка контрагента

З’ясуємо спочатку для чого взагалі може знадобитися інформація з певних інформаційних баз, до яких є доступ мережею Інтернет. Отже, що взагалі потрібно перевіряти? Найбільш вагомими до перевірки є наступні питання:

  • перевірити, що ваш потенційний бізнес-партнер, що є фізичною особою, взагалі зареєстрований, як підприємець, навіть якщо вам надали виписку з реєстру. Це важливо, адже оподаткування фізособи та ФОП відрізняється. ФОП не потребує попереднього утримання з доходів, що йому виплачуються, ПДФО та військового збору, сплати ЄСВ. Носієм такої інформації є всім відомий ЄДР, який детальніше розглянемо нижче;
  • перевірити для юросіб розмір статутного капіталу, адже його розмір вказує на потенційну платоспроможність підприємства-контрагента, визначаючи мінімальний розмір майна, що гарантує інтереси кредиторів, у т.ч. й вас, якщо збираєтеся відвантажувати товар чи надавати послуги без повної передоплати;
  • перевірити, чи не перебуває контрагент у стані припинення діяльності чи ліквідації, адже хто хоче мати потім проблеми з таким партнером? Заборгованість у таких випадках стягнути складно. Нагадаємо, що спочатку погашаються борги по зарплаті та податкам, і в останню чергу борги по кредиторам-контрагентам;
  • переконатися у повноваженнях особи, яка підписує договір. Інформація про директора (керівника) цілком може бути перевірена. Керівник, по-перше, не потребує довіреності на отримання ТМЦ та укладання договорів, тому перевірка не зайва. По-друге, у директора можуть бути певні обмеження на укладання угод, наприклад, до 100 тис. грн. Ви знаєте, що така інформація наявна в ЄДР?;
  • перевірити судову практику. Навіщо? По-перше, можна дізнатися по яких справах ваш контрагент виступав фігурантом та суть цих справ – навряд чи вам захочеться зв’язуватися з партнером проти якого декілька разів позивалися за невиконання своїх зобов’язань. А можливо він сам часто позивається? По-друге, це дозволить виявити й можливі проблеми контрагента, наприклад, тривала судова справа, програш якої може позначитися на його платоспроможності;
  • переконатися у реєстрації платником ПДВ, відсутності податкового боргу. Якщо перше уже зараз не настільки актуально через електронне адміністрування ПДВ та наявність електронного кабінету, то друге важливо, так як саме податковий борг буде погашатися в першу чергу, а не зобов’язання перед вами. А при податковому арешті активів є обмеження на продаж продукції;
  • дізнатися, кому насправді належить підприємство. Подальша перевірка власника також може вказати на певні ризики, пов’язані з вашим потенційним контрагентом;
  • перевірити наявність необхідних ліцензій та дозволів. Хто хоче, щоб угоду визнали потім нікчемною через відсутність ліцензії чи припинення строку її дії на момент укладання договору?
  • перевірити види діяльності по КВЕД. Можливо, ваш партнер не реєстрував ту діяльність, по якій пропонує вам послуги чи поставку?
  • можна дізнатися про зміни по підприємству. А раптом керівника уже замінили? Чи у підприємства змінилися види діяльності? Чи змінилося місцезнаходження? Можливо, змінилася назва? Випадки, коли підприємство змінювало дані параметри по декілька разів за пару років існують і це не може не навести на роздуми;
  • дізнатися як давно зареєстрували підприємство? чим молодше підприємство, тим більше ризику з ним. Для “молодих” інформація про засновників знову ж буде не зайвою. Наявність серед засновників офшорів чи підозрілих компаній має все ж таки насторожити.

Можливі наслідки вашої  господарської безпечності

Таким чином, серед переліку можливих проблем через сумнівних контрагентів можна назвати:

  • контрагент припиняє свою діяльність;
  • партнер зник з товаром;
  • через невиконання зобов’язань позов треба здійснити до підприємства з вкрай малим розміром статутного капіталу (наприклад, 1000 грн);
  • директор не мав права підписувати документи чи мав обмеження;
  • ліцензія на момент укладання договору уже не діяла;
  • контрагент постійно змінює місце реєстрації;
  • підприємство-контрагента доводять спеціально до банкрутства;
  • ще безліч інших.

Як наслідок, доводиться визнавати борг безнадійним та списувати його. А тут теж не все так просто в податковому обліку – ще й треба довести, що ви зробили всі заходи для стягнення заборгованості (надсилали листи, позивалися). А якщо здійснюється позов, то на час розгляду справи перебіг терміну позовної давності припиняється. Одним словом, краще перевірити, ніж постійно потрапляти в такі ситуації, так як такі  борги можуть “висіти” у вас чималий термін.

Списання безнадійної заборгованості – для податківців таку операцію ще й треба обґрунтувати

Є ще одна причина для перевірки в контексті існуючої насьогодні системи моніторингу та блокування податкових накладних. Ненадійний сумнівний контрагент може потягнути за собою і визнання господарської операції ризиковою. Хто хоче, щоб у його постачальника “зависла” на тривалий час чи у нескінченності податкова накладна?

Існує підвищений ризик блокування податкової накладної, якщо операція відбувається з сумнівним контрагентом, який належить до ризикових та має погану податкову історію

ЄДР – що тут можна взагалі дізнатися?

ЄДР – це Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, на який можна зайти на сайті Мін’юсту.

Перше, що тут можна дізнатися – це статус ФОП (не перебуває в процесі припинення чи припинено). Основна інформація – це види діяльності та дата державної реєстрації, а також взяття на облік до органів ДФС та Держстатистики. Корисною є інформація про зареєстровані ФОП КВЕД. Пошук ви можете здійснити досить легко, наприклад, по прізвищу чи повним даним (ПІБ). Для підтвердження, що ви не робот, треба ще ввести спеціальний код з малюнку внизу. В цілому сервіс зручний.

Як перевірити контрагента по доступним базам

Щодо юридичних осіб, то в ЄДР теж можна взнати його статус (не перебуває в процесі припинення чи припинена  діяльність), місцезнаходження. По юрособам пошук можна здійснити по назві, але рекомендуємо по добре вам відомому 8-значному коду ЄДРПОУ – так швидше й не будете шукати контрагента серед схожих назв. В ЄДР міститься інформація про:

  • засновників та розміри їх внесків до статутного капіталу;
  • розмір статутного капіталу;
  • дату державної реєстрації;
  • зареєстровані на юрособу КВЕД;
  • директора (звертаємо увагу на таку інформацію, як наявність обмежень щодо представництва від імені юридичної особи, яка тут теж наводиться);
  • клас професійного ризику (це по сплаті ЄСВ, непрямим чином підтверджує те, чим займається підприємство у виробництві);
  • зареєстровані відокремлені підрозділи.

Ну й звичайно, такі дані як телефони, адреси тощо. Нижче наведено один з фрагментів інформації щодо директора підприємства по ЄДР.

Як перевірити контрагента по доступним базам

Перевіряємо податкову інформацію

До податкової інформації належить наступна:

  • Електронний кабінет платника податків (доступний тут);
  • База ДФС “Дізнайся більше про бізнес партнера від ДФСУ” (заходимо за цим посиланням);
  • Реєстр неприбуткових організацій (знаходимо його тут).

Що ж тут з них можна дізнатися корисного? В електронному кабінеті та пов’язаним з ним базами цілком можна дізнатися про:

  • дані про взяття на облік як платника податку (тут);
  • інформацію про застосування РРО (шукаємо тут);
  • реєстрацію платником єдиного податку (це пряме посилання на базу);
  • реєстрацію платником ПДВ (база);
  • дані щодо реєстрації платником акцизного податку з реалізації пального (шукаємо тут);
  • відсутність заборгованості (база). Правда, тут ще треба знати номер довідки. База показує відсутність податкового боргу, але краще перевірити за вищезгаданою базою ДФС “Дізнайся більше…”.

Реєстрація для користування вищенаведеними базами не потрібна.

Також можна дізнатися про інформацію по книгам ОРО, реєстр осіб, які здійснюють операції з товарами, знайти фіскальний чек, знайти розстрочення податкового боргу.

Корисна стаття:

З бази “Дізнатися про свого партнера… ” можна взнати про наявність у вашого контрагенту податкового боргу (див. нижче). Навіщо вам система оподаткування партнера?

Як перевірити контрагента по доступним базам

Реєстр неприбуткових організацій вам може знадобитися, наприклад, якщо здійснюєте благодійну допомогу певному підприємству, яка за дотримання певних умов може визнаватися витратами в податковому обліку. Переконатися в неприбутковості вашого отримувача допомоги якраз і допоможе дана база.

Перевіряємо дозволи та ліцензії

Перевірити необхідні дозвільні документи по контрагенту можна через Мін’юст:

  • Єдиний ліцензійний реєстр (заходимо сюди) – дає інформацію про наявні у вашого потенційного партнера ліцензії;
  • Реєстр документів дозвільного характеру (знаходиться тут) – база про видачу дозвільних документів, відмову в такій видачі, наявність дублікатів, анулювання цих документів. Такими документами, наприклад, є ветеринарні документи, дозволи на імпорт товарів щодо яких застосовуються засоби нагляду та ін.

Зазначимо, якщо перша база по ліцензіям доступна кожному користувачу онлайн, то, до остатньої бази – реєстру дозвільного характеру – доступ лише державні адміністратори та місцеві дозвільні органи.

Корисна стаття:

Перевіряємо інші борги

Крім податкового боргу ще можна перевірити:

  • наявність заборгованості з оплати праці – є Реєстр підприємств, установ, організацій України, що мають заборгованість з заробітної плати, який веде Держпраці (доступний тут);
  • заборгованість по зарплаті, по аліментах – Єдиний реєстр боржників, який веде Мін’юст (доступний тут). Працює як по юридичним, так і фізичним особам.

Боржники аліментів не мають права відчужувати майно

Нагадуємо, що боржники по аліментам насьогодні не мають права відчужувати майно, тому будь-яка угода з ними буде нікчемною. Будьте пильними.

Перевіряємо судові справи

Перевірити про судові справи можна отримати з:

  • Єдиного державного реєстру судових рішень, який доступний за посиланням (веде Державна судова адміністрація);
  • Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство (знаходимо тут). Також можна тільки зазирнути до ЄДР, чи не перебуває підприємство у стані припинення.

Перевіряємо специфічну інформацію

До специфічної інформації віднесемо перевірку прав на здійснення певних видів діяльності та наявність майнових прав:

  • нотаріусів перевіряємо через Єдиний реєстр нотаріусів (тут) – від Мін’юсту;
  • аудиторів через Реєстр аудиторських фірм (знаходимо тут) – від НКЦПФР;
  • оцінювачів через Реєстр суб’єктів оціночної діяльності від Фонду держмайна України (міститься тут);
  • цінні папери – через Державний реєстр випуску цінних паперів від НКЦПФР (за цим посиланням);
  • страхових брокерів – через Державний реєстр страхових та перестрахових брокерів від Національної комісії з ринків фінпослуг (розміщується за посиланням);
  • оцінку майна – через Єдину базу звітів оцінки майна від Фонду держмайна України (знаходимо тут). Потребує реєстрації.

Майнові права контрагента можна перевірити:

  • на нерухоме майно – Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, який веде Мін’юст (наявний тут). Можна отримати інформаційну довідку, перевірити документ про майнові прав;
  • транспортні засоби – Відомості про транспортні засоби та їх власників, що веде МВС (шукаємо за цим посиланням). Взагалі цікава база щодо перевірки історію автомобіля, що придбавається. Однак, це великі за розміром файли Excel і щоб витягнути звідти певну інформацію треба мати специфічні навички роботи з такими базами. Отже, користуватися даними файлами незручно, тому можна отримати інформацію на основі платного запиту до МВС.

Наостанок: як перестрахуватися?

Гадаємо дана інформація вам допоможе. Це все безкоштовні сервіси. Також є певні платні сервіси (комп’ютерні програми, послуги певних фірм), які дозволяють одразу перевірити контрагента за багатьма параметрами. Якщо у вас багато контрагентів і вони часто змінюються, постійно є нові та постійно є проблеми з погашенням ними боргів, то слід задуматися, можливо, й про такі платні варіанти.

За частої потреби перевіряти контрагентів краще користуватися платними сервісами

Якщо у вас немає впевненості у партнері, то варто просто вжити стандартних запобіжних заходів:

  • повна чи хоча б часткова попередня оплата;
  • використання застави;
  • використання гарантій наданих іншими партнерами;
  • використання певних банківських послуг гарантії платежу, наприклад, відкриття акредитиву – банк здійснює гарантію платежу та повідомляє вас про відкритий акредитив (найчастіше даний спосіб застосовується по ЗЕД, однак, варто поцікавитися послугами обслуговуючого банку).

Бажаємо вам надійних партнерів у бізнесі!

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас в курсі всіх податкових подій!

Освітні заходи
Перевірте свої знання та здобудьте нові
Взяти участь
Інтернет-магазин
Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплатиі станьте нашим читачем просто зараз
Ми в соцмережах
Потрібен цей файл?

 зареєєструйтеся та скачуйте будь-які файли на порталі:

 ✔ бланки документів

 ✔ зразки заповнення бухгалтерських форм

 ✔ приклади наказів, положень, інструкцій, довідок

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт Знадобиться лише хвилина!