text
Головбух

РРО 2019

  • 16 жовтня 2018
  • 1808
бухгалтер, кандидат економічних наук, м. Чернігів

З 1 жовтня — нові правила у сфері РРО. Зокрема, вступив у дію новий Порядок реєстрації РРО, Порядок реєстрації РК та КОРО, Порядок опломбування РРО. У статті розглянемо ключові зміни, які вже набули чинності, а також ті, які перебувають в процесі впровадження

Кому треба РРО 2019

РРО – це уже всім відома абревіатура щодо касових апаратів (реєстраторів розрахункових операцій), які мають вбудовані фіскальні функції для реєстрації розрахункових операцій при продажі товарів, послуг, а також іноземної валюти. Їх використання зараз регулюється  ЗУ “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” від 06.07.1995 № 265/95-ВР (далі – Закон про РРО). По 2019 року цей закон змін ніяких щодо РРО не містить, тому правила залишаються старі, тобто нинішні.

Закон про РРО вимагає застосування реєстраторів щодо розрахункових операцій, тобто операцій, під час яких відбувається:

  • приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг);
  • видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу).

Якщо застосовуються банківські платіжні картки, то розрахунковою операцією вважається оформлення відповідного розрахункового документа про оплату у безготівковій формі товару (послуги) банком.

Обов’язок застосовувати РРО мають всі підприємства та ФОП, які здійснюють розрахункові операції, тобто вони:

  • займаються торговельною діяльністю;
  • надають послуги громадського харчування;
  • здійснюють продаж технічно складних побутових пристроїв, які обов’язково підлягають гарантійному ремонту;
  • здійснюють валютні операції.

Кому можна розрахункові книжки замість РРО 2019

Підприємства та ФОП, які займаються діяльністю у сферах торгівлі, громадського харчування та послуг та мають вид діяльності, який знаходиться у Переліку з постанови КМУ від 23.08.2000 р. № 1336 можуть застосовувати розрахункові книжки замість РРО. До таких видів діяльності зокрема належать:

  • послуги бібліотек;
  • послуги з приймання від  населення  вторинної  сировини  (крім металобрухту);
  • здійснення страхування майнових та особистих ризиків фізосіб, що проводиться страховими агентами за межами приміщення страховика (виняток – “автоцивілка”);
  • приймання від населення, а також реалізація продуктів бджільництва, обладнання та інвентарю для пасічників через спеціалізовані бджільницькі торговельно-заготівельні пункти

Однак, тут є одна умова – річний обсяг розрахункових операцій з продажу товарів (надання послуг) не повинен перевищувати граничної суми, яка встановлена п. 2 вищезгаданої постанови КМУ.  Якщо даний граничний обсяг перевищений протягом будь-яких 12 місяців підряд суб’єкт господарювання повинен здійснити перехід на розрахунки з застосуванням РРО протягом місяця з даного перевищення. Такими обмеженнями є:

  • 500 тис. грн на один суб’єкт господарювання;
  • 250 тис. грн – на один структурний (відокремлений) підрозділ (пункт продажу товарів, надання послуг).

Нерозрахункові операції 2019

Звичайно, що якщо операція не потрапляє під поняття розрахункової – РРО не використовують. Такими є операції у безготівковій формі (без платіжних карток) через банки (роз’яснення ДФС 109.03 ЗІР). До таких розрахунків належать:

  • це перерахування коштів з рахунка покупця на рахунок продавця (однак тут не повинно бути використання платіжної картки через системи Приват 24, Ощад 24 та інші системи Інтернет-банкінгу);
  • внесення покупцем готівки в касу банку для її подальшого зарахування на рахунок продавця (для продавця такі розрахунки будуть безготівковими).

Хто звільнений від РРО 2019

Ці всі випадки заходимо в ст. 9 Закону про РРО. У 2019 році, схоже, все залишається без змін. Нижче в таблиці наведено на кого ж поширюються ці вимоги.

Звільнення від РРО:

Де міститься вимога

торгівля продукцією власного виробництва  у разі проведення розрахунків з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів і видачою відповідних квитанцій, підписаних і завірених печаткою

п. 1 ст. 9 

Закону про РРО

проведення усіх банківських операцій, крім операцій з купівлі-продажу іноземної валюти

п. 2 ст. 9

Закону про РРО

продаж проїзних і перевізних документів на залізничному транспорті (окрім приміського) з оформленням розрахункових і звітних документів; на авіаційному транспорті з оформленням розрахункових і звітних документів; на автомобільному транспорті з видачою талонів, квитанцій, квитків з нанесеними друкарським способом серією, номером і номінальною вартістю

п. 4 ст. 9

Закону про РРО

продаж білетів державних лотерей через електронну систему прийняття ставок, що контролюється Держказначейством

п. 4 ст. 9

Закону про РРО

продаж квитків на відвідування культурно-спортивних і видовищних закладів

п. 4 ст. 9

Закону про РРО

продаж товарів і надання послуг фізособам-підприємцям, які належать до груп єдиного податку (ЄП), що не застосовують РРО

п. 6 ст. 9

Закону про РРО

здійснення фізособами торгівлі продуктовими або промисловими товарами за готівкові кошти на ринках

п. 9 ст. 9

Закону про РРО

продаж в кіосках, з лотків і розносок газет, журналів та інших видань, листівок, конвертів, знаків поштової оплати

п. 10 ст. 9

Закону про РРО

продаж жетонів і проїзних квитків у касах метрополітену

п. 10 ст. 9

Закону про РРО

продаж води, молока, квасу, олії та живої риби за автоцистерн, цистерн, бочок і бідонів

п. 11 ст. 9

Закону про РРО

продаж страв і безалкогольних напоїв у їдальнях і буфетах загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів під час навчального процесу

п. 11 ст. 9

Закону про РРО

продаж товарів (надання послуг), якщо в місці отриманих таких товарів (надання послуг) операції з розрахунків у готівковій формі не здійснюють (оптова торгівля тощо)

п. 12 ст. 9

Закону про РРО

надання послуг фізособами, які здійснюють незалежну професійну діяльність. Такими зазвичай реєструють нотаріусів, адвокатів, судових експертів, арбітражних керуючих

консультація ДФС 109.03 ЗІР

У разі невикористання РРО суб’єкт господарювання зобов’язаний видати покупцеві товарів, послуг на його вимогу чек, накладну або інший письмовий документ, який свідчить про перехід права власності (п. 15. ст. 3 Закону про РРО).

Винятки щодо РРО не поширюються на торгівлю технічно складними побутовими товарами, що підлягають гарантійному ремонту

Єдиний податок та РРО 2019

Для спрощенців дозвіл не використовувати РРО залишається, включаючи тих ФОП-платників ЄП, що торгують лікарськими засобами та ювелірними виробами. Дані винятки також не стосуються тих ФОП, які торгують технічно складними побутовими товарами.

Винятки для платників єдиного податку по РРО

Де міститься вимога

якщо особа є платником ЄП 1-ї групи –РРО не використовується

пп. 296.10 ПКУ

якщо особа є платником ЄП 2-ї і 3-ї групи (фізособи) – не використовується РРО незалежно від обраного виду діяльності, якщо обсяг доходу протягом календарного року не перевищує 1 млн грн.  Якщо перевищення в календарному році обсягу доходу сталося понад 1 млн грн, то застосування РРО для такого платника ЄП є обов’язковим. Застосування РРО розпочинається з 1 числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення

пп. 296.10 ПКУ

Продаж і монтаж технічно складних побутових товарів та РРО 2019

За пп. 296.10 ПКУ, якщо суб’єкт господарювання здійснює реалізацію технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту, то він повинен використовувати РРО в обов’язковому порядку, навіть коли він є:

  • платником єдиного податку;
  • торгує продукцією власного виробництва з використанням прибуткових касових ордерів.

Жодного винятку тут не спрацьовує. Перелік груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні можна знайти в постанові КМУ від 16.03.2017 р. № 231. Єдиний вихід обійтися без РРО – це продаж таких товарів виключно шляхом безготівкових розрахунків.

Зміни до порядку технічного обслуговування РРО 2019

Ще влітку 2018 року було запроваджено механізм обміну інформацією в електронному вигляді при введенні в експлуатацію, технічному обслуговуванні та ремонті РРО через центри сервісного обслуговування (постанова КМУ від 13.06.2018 р.).

Зміни до порядку реєстрації РРО 2018/2019

Уже з 1 жовтня 2018 року вступив частково в дію наказ Мінфіну від 20.09.2018 р. № 773 (далі – Наказ № 773), який вносить зміни до низки нормативних документів, пов’язаних з реєстрацією, пломбуванням РРО, реєстрацією та веденням КОРО, а також розрахункових книжок. Основна ідея змін – це спрощення реєстрації  РРО, зменшення необхідності використання КОРО.  Чому наказ діє частково? Справа в тому, що на повну силу зміни запрацюють після того, як ДФС запустить дві бази:

  • реєстр екземплярів РРО (далі – реєстр РРО);
  • реєстр центрів сервісного обслуговування (далі – реєстр ЦСО).

Скоріше за все, запуск вищеозначених баз відбудеться з 2019 року, а отже, й зміни повною мірою запрацюють в 2019 році.

 Впроваджується процедура реєстрації РРО за 1 день, можливість здійснити реєстрацію в електронному вигляді на підставі лише однієї заяви

Тепер детальніше розглянемо дані зміни:

  • по-перше, ДФС скорочує сам процес реєстрації РРО і все відбуватиметься за один день і практично за один крок (це вже після запуску реєстрів РРО та ЦСО). Це прогресивний крок, адже раніше на це треба було днів 5. З даною метою, крім створення електронних реєстрів, ДФС прибрало частину необхідних для реєстрації документів, залишивши тільки заяву на реєстрацію  за формою № 1РРО. Це і є той єдиний реєстраційний крок, який залишили. Так, відмінені копії документів на придбання РРО, права власності на господарську одиницю, паспорту моделі, договору з ЦСО, які подавалися за старим порядком. Реєстрація буде відбуватися шляхом обміну інформацією через електронний кабінет з подальшим внесення її до реєстрів РРО та КОРО. Суб’єкт господарювання буде отримувати копію електронного посвідчення через свій електронний кабінет;
  • по-друге, спрощено процедуру ведення КОРО – тепер не треба буде клеїти звітні чеки в КОРО в кінці кожного дня;
  • по-третє, КОРО можна буде використовуватися тільки у разі, якщо вийшов з ладу РРО (як і раніше термін використання обмежується в 7 робочих днів);
  • по-третє, з попереднього випливає, що дозволено взагалі не реєструвати та, відповідно, не використовувати і не зберігати КОРО, а також розрахункові книжки (зміни до п. 2 розділу ІІІ за наказом № 773 до Порядку реєстрації РРО, наказ Мінфіну від 14.06.2016 № 547). Однак, у такому випадку у разі якщо касовий апарат вийшов з ладу чи вимкнули/зникло електропостачання, такий суб’єкт господарювання має припинити продаж або надання послуг взагалі та чекати, коли робота РРО відновиться. Щодо реалізації даного права не використовувати РРО до введення електронних реєстрів РРО та ЦСО  суб’єкт господарювання має додавати до заяви на реєстрацію копію свого рішення не використовувати КОРО, тобто попередньо він має видати відповідний наказ та додати його копію до документів. По таким РРО у реєстраційному посвідченні повинно бути зазначено, що ”КОРО на даний РРО не реєструвалася”;
  • по-четверте, розроблено нові форми бланків заяви про реєстрацію РРО, заяви на перереєстрацію РРО, розрахункової книжки, КОРО на РРО та КОРО на господарську одиницю та інших документів. Однак, діяти дані форми почнуть не з 1 жовтня, а після запуску згаданих реєстрів РРО та ЦСО;
  • по-п’яте, скорочується термін на переведення РРО у фіскальний режим роботи з 5 днів до 3-х днів з дати видачі або надсилання в електронному вигляді довідки ЦСО про резервування фіскального номера (раніше  така довідка видавалася суб’єкту господарювання). Це значить, що це є строк дійсності такої довідки і протягом цього строку треба внести фіскальний номер до фіскальної пам’яті РРО, провести персоналізацію та опломбувати РРО в ЦСО. Як бачимо, дана процедура все одно залишається й тому повний процес реєстрації РРО вряд чи буде тривати 1 день, як заявляє ДФС, хоча з введенням електронних баз дійсно пришвидшиться.

З 1 жовтня можна при реєстрації РРО не реєструвати КОРО на нього, подавши ДФС копію відповідного рішення

Щодо останніх документів, то в цілому вони такі ж самі: поміняли місцями деякі реквізити та прибрали неактуальні в умовах електронної реєстрації та роботи двох реєстрів, наприклад, КОРО втратила поле для підклеювання чеків, так як дану дію відмінено. Прибрали також у КОРО розділ 4 щодо ремонтів, робіт з техобслуговування.

3 дні – новий термін дії довідки про резервування фіскального номера

Підставами для відмови у реєстрації РРО за новими правилами можуть бути:

  • неповідомлення про господарську одиницю за формою № 20-ОПП (її  треба подати ще до реєстрації РРО на дану господарську одиницю);
  • у ДФС є інформація, що РРО викрадений;
  • моделі РРО немає у реєстрі;
  • суб’єкт господарювання, що реєструє РРО, є пов’язаною особою з ЦСО;
  • в базі ДФС відсутнє повідомлення щодо договору між ЦСО та суб’єктом господарювання про техобслуговування РРО.

Z-звіти у разі відсутності КОРО мають зберігатися протягом 1095 календарних днів.

ЦСО за новими правилами після проведення робіт по введенню РРО в експлуатацію має:

  • зробити запис в документах на експлуатацію;
  • видати акт введення РРО в експлуатацію;
  • видати довідку про опломбування РРО.

Всі видані документи ЦСО також надсилає в електронному вигляді ДФС.

Електронний чек e-receipt 2019

Десь на кінець 2019 року ДФС обіцяє впровадження e-receipt – электронного чеку. Що це? Ідея полягає в застосуванні замість РРО спеціально зареєстрованих звичайних доступних всіх пристроїв – ноутбуків, смартфонів, планшетів тощо. Дана технологія буде мати такі особливості:

  • підприємці використовуватимуть спеціальну програму E-receipt, яка буде встановлена на їх пристрої – ноутбук, смартфон чи планшет. Така програма буде безкоштовною та без абонплати;
  • попередньо за допомогою даної програми відбуватиметься реєстрація пристрою в Реєстрі ДФС (обіцяють, що все відбуватиметься за один день і використовуватиметься спрощена форма заяви). Ймовірно, реєстрація буде відбуватися в онлайн-режимі;
  • всі дані автоматично передаватимуться до електронного кабінету;
  • програмне забезпечення інтегрується з будь-якою бухгалтерською програмою;
  • при здійсненні транзакції система генеруватиме QR-код, який приєднується до електронного чека, а після цього передаватиметься на пристрій та в електронний кабінет;
  • покупець буде отримувати електронний чек у вигляді СМС-повідомлення чи листа на e-mail;
  • інформація про фіскальний номер та його QR-код зберігатиметься в E-receipt.

Оце й усе, що поки що офіційно відомо про дане ноу-хау від податкової. Також насьогодні існує пілотний проект по апробації даної системи. Після його закінчення ДФС прийме рішення про відлагодження та подальше використання даної системи.

Стаття до теми:

Що це все дасть? ДФС обіцяє наступне:

  • зменшення кількості звичайних РРО та зменшення витрат, які йдуть на їх придбання та обслуговування;
  • зручність для підприємців через швидкість реєстрації;
  • можливість для підприємців в режимі реального часу стежити за операціями на свої торгових точках (це все буде доступно через електронний кабінет);
  • через зручність використання та дані технічні можливості система може бути цікавою для малого бізнесу (спрощенців);
  • покупець ніколи не втратить чек, так як його знову можна скачати з бази E-receipt;
  • подальший розвиток електронного документообігу.

Як бачимо, в цілому задумка непогана й в кінці 2019 року буде більше інформації щодо її впровадження та роботи.

Читайте гарячу публікацію
EXPERTUS:ГОЛОВБУХ

➤ Як провести річну інвентаризацію швидко: поради колег

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас в курсі всіх податкових подій!

Освітні заходи
Перевірте свої знання та здобудьте нові
Взяти участь
Інтернет-магазин
Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплатиі станьте нашим читачем просто зараз
Ми в соцмережах
Потрібен цей файл?

 зареєєструйтеся та скачуйте будь-які файли на порталі:

 ✔ бланки документів

 ✔ зразки заповнення бухгалтерських форм

 ✔ приклади наказів, положень, інструкцій, довідок

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт Знадобиться лише хвилина!