text
Головбух

Інкотермс. Правила роботи з іноземцями

  • 17 вересня 2018
  • 1258
бухгалтер, кандидат економічних наук, м. Чернігів

Інкотермс – міжнародні правила поставки товарів – досить часто зустрічаються в зовнішньоекономічних контрактах. Якими вони є та навіщо потрібні, що значать ці таємничі абревіатури FOB, CFR, FCA, на що краще звернути увагу при їх застосуванні, як це впливає на визнання доходу в бухгалтерському обліку – про це в сьогоднішній консультації, яка може бути корисною як юристу, так і бухгалтеру, що мають справу з ЗЕД. Метою є не скільки дати самі Інкотермс, скільки зрозуміти їх суть та як ними користуватися.

Інкотермс – що це?

Інкотермс – це дослівна калька абревіатури з англійської мови: Incoterms = International Commercial terms (у перекладі значить – Міжнародні торговельні терміни). Ще їх називають базові умови поставки.

Дані терміни пов’язані з торговельними контрактами (не тільки зовнішньоекономічними) та використовуються в усьому світі. Вперше Інкотермс були представлені аж у далекому 1936 році Міжнародної торговельною палатою (International chamber of Commerce (ICC)). Одна з функцій даної організації – Міжнародний арбітражний суд. Саме з  його досвіду й постали ці загадкові базові умови поставок.

Інкотермс 2010 – це міжнародні базові умови поставки

Звичайно, що Інкотермс з того  часу декілька разів переглядалися. Останніми є Інкотермс 2010, які від минулих Інкотермс 2000 зокрема відрізняються скороченням базових умов поставки з 13 до 11. Насьогодні уже готуються до виходу Інкотермс 2020, які слід очкувати в останньому кварталі 2019 року, що уже незабаром. Але поки вони не прийняті, то розглянемо Інкотермс саме версії 2010 року.

Навіщо потрібні Інкотермс

То навіщо потрібні Інкотермс? Це далеко не примха міжнародних організацій все стандартизувати. Навпаки, об’єктивна потреба контрагентів щодо врегулювання судових спорів по міжнародних поставках спричинила потребу використати досвід міжнародного арбітражу та врегулювати базову потребу продавця та покупця: розмежувати хто й за що відповідає і з якого моменту. Хто? За що? З якого моменту? Мабуть, це і є ключові питання, які проходять через усі 11 загадкових англомовних буквосполучень.

Інкотермс – це готові шаблони розподілу відповідальності та зобов’язань між покупцем і продавцем

У чому суть міжнародних спорів? Вантаж (товар) при міжнародних поставках мандрує декілька днів поки досягне пункту призначення. Незважаючи на те, що доставка в наші дні більш безпечна та вільна від випадковостей, ніж це було ще в ХХ столітті, але все одно – багато вантажів до сих пір не досягають їх місця призначення або досягають у пошкодженому стані. Коли така ситуація трапляється, то треба з’ясувати хто відповідає за втрачений вантаж. З даної причини дуже важливим є для продавця та покупця попередньо визначити відповідальність та зобов’язання по транспортуванню товарів. Інкотермс виступають як один з можливих шляхів розподілу відповідальності та зобов’язань між двома сторонами. Це не єдиний варіант, – можна все деталізувати у контракті. Але цей варіант найзручніший. Адже навіщо винаходити велосипед, якщо уже існують юридично продумані та деталізовані 11 готових шаблонів для вирішення проблеми, які зрозумілі всім юристам та логістам, які мають справу з міжнародними перевезеннями? І не тільки міжнародними, але й внутрішніми.

Інкотермс можуть використовуватися також і у внутрішніх договорах поставки товарів

Інкотермс: відповідальність та зобов’язання

Інкотермс як розподіл відповідальності та зобов’язань дають відповіді на наступні 4 питання:

1. Яким є місце доставки? Інкотермс визначають місце (пункт) призначення щодо доставки товарів від продавця до покупця. Доставка в розумінні Інкотермс – це “передача ризику та відповідальності”. Нічого не нагадує? Так, це нагадує критерії визнання доходу в стандартах бухгалтерського обліку, зокрема нашому П(С)БО 15 “Дохід”. Таким чином, Інкотермс визначають точку зміни  “одних рук на інші”, тобто точку передачі ризику від продавця до покупця. Це є місце доставки, що може відрізнятися від місця призначення. Якщо товар прямує з Праги до Києва, то місце призначення – Київ, але місце доставки може бути, наприклад, місце передачі товару міжнародному перевізнику на території Чехії.

Місце доставки  та місце призначення є різними поняттями. В Інкотермс місце доставки (point of delivery) – це місце передачі ризиків та відповідальності. Місце призначення (point of destination) – це кінцеве географічне місце, куди перевозиться товар.

2. Чиїми є витрати на доставку? Інкотермс визначають, яка сторона оплачує витрати на транспортування. Може бути більше, ніж один вид транспортування, вид транспорту, тому Інкотермс визначають, хото оплачує кожний з етапів доставки, хто оплачує основне перевезення. Щодо морських перевезень, то визначається також сторона, яка відіграє роль вантажовідправника.

3. Хто відповідає за улагодження експортно-імпортних формальностей? Інкотермс визначають, яка зі сторін влаштовує оформлення експортно-імпортних процедур, пов’язаних, наприклад, з митницею, тобто мито, сплата податків, портових зборів, оплата послуг брокерів тощо.

4. Чиїми є витрати на страхування? Інкотермс визначають, хто несе витрати на страхування ризиків пов’язаних з доставкою товару.

Інкотермс: деякі застереження щодо існуючих правил

При застосуванні Інкотермс слід враховувати 2 моменти:

  • організація (оплата) доставки товару не означає, що сторона, яка організовує (оплачує) доставку, є й відповідальною за доставку стороною. Організація доставки та відповідальність за доставку – це не одне й те саме. Продавець за певними умовами Інкотермс може передати товар, передати всі ризики по ньому покупцю, а сам виступати в ролі лише вантажовідправника без будь-якого ризику для себе;
  • організація страхування не означає, що ризик повністю належить стороні, яка організовує страхування. В декількох умовах Інкотермс продавець організовує (оплачує) страхування для покриття ризиків покупця. Але слід розуміти, що у цих ситуаціях продавець лише відповідає за покриття мінімальних ризиків. Більшого Інкотермс не вимагають. Покупець повинен доплатити за додаткове страхування, якщо необхідно застрахувати будь-який додатковий ризик, якщо він має таке бажання/потребу.

Сторона, що організовує (оплачує) доставку (страховку) та сторона, що відповідає за доставку (ризики) в деяких Інкотермс не співпадають

Інкотермс: шкала відповідальності

Насьогодні існують 11 базових умов Інкотермс, визначених Міжнародною торговельною палатою. Ці 11 умов Інкотермс ґрунтуються на узгодженні переліку обов’язків (меж відповідальності) продавця та переліку обов’язків (меж відповідальності) покупця, розмежування їх між покупцем і продавцем. Наприклад, така умова Інкотермс як EXW повністю передає обов’язки/відповідальність до покупця. Аналогічно, така умова як DDP повністю передає обов’язки/відповідальність до продавця та є повною протилежністю EXW. Можна сказати, що решта 9 базових умов поставки Інкотермс знаходяться десь між цими двома крайніми – EXW та DDP – та є певним розподілом обов’язків/відповідальності між сторонами.

11 базових умов доставки Інкотермс – це шкала між крайніми двома точками EXW (повна відповідальність покупця) та DDP (повна відповідальність продавця)

Перш ніж оглянути всі 11 мов Інкотермс, які і так можна знайти будь-де в Інтернеті, спочатку для глибшого їх розуміння згрупуємо їх за ознакою виду транспорту щодо яких вони можуть бути застосовані та за місцями (пунктами) доставки. Це треба, так як не в кожній ситуації може бути застосована будь-яка з умов Інкотермс – частина з них просто неможливі.

Дізнайтеся також:

Інкотермс та види транспорту

Перша група включає в себе 7 умов Інкотермс, які можуть бути застосовані до будь-якого виду транспорту. Вони можуть бути застосовані навіть щодо морського транспорту. До таких умов належать EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP та DDP.

Інкотермс (Incoterms)

на основі виду транспорту

Транспорт усіх видів

Морський/інший водний транспорт

EXW (Ex Works)

DAT (Delivered at Terminal)

FAS (Free Alongside)

CIP (Carriage & Insurance Paid to)

FCA (Free Carrier)

FOB (Free On-board)

CPT (Carriage Paid to)

DAP (Delivered at Place)

CFR (Cost & Freight)

DDP (Delivered Duty Paid)

CIF (Cost Insurance & Freight )

Друга група включає 4 умови, які можуть бути застосовані виключно щодо морського транспорту або на внутрішніх водних сполученнях (наприклад, річкового транспорту). Це так, тому що в цих умовах поставки пункт доставки та місце призначення є морські порти. До цих умов належать FAS, FOB, CFR та CIF.

В наведеній таблиці свідомо залишаємо англомовні розшифровки абревіатур, так як вони коректно і зрозуміліше передають дані скорочення. Якщо є труднощі з англійською, то в таблиці нижче з повним переліком умов поставки можна скористатися україномовними аналогами.

Інкотермс та пункти доставки

Всі 11 базових умов Інкотермс також можуть бути згруповані в 4 категорії, які ґрунтуються на визначенні пункту доставки. Місце (пункт) доставки та місце (пункт) призначення, нагадуємо, відрізняються. Доставка – це той пункт, з якого уже продавець не несе ризики за товар.

Дану класифікацію можна бачити по перших літерах абревіатур Інкотермс. Так, в групі “E” (EXW) місце доставки знаходиться на території продавця. В групі “F” (FOB, FAS & FCA) місце доставки продавцем знаходиться перед головним перевізником чи безпосередньо на ньому, при цьому подальше перевезення основного вантажу не оплачується продавцем. В групі “С” (CFR, CIF, CPT & CIP) доставка здійснюється безпосередньо до самого головного перевізника або й далі та оплачується продавцем. В кінцевій групі “D” (DAP, DAT & DDP) пункт доставки є кінцевим місцем призначення.

Інкотермс (Incoterms)

поділ на основі виду транспорту

Група

Пункт призначення

E

Відправка з країни походження. Обов’язки переходять до покупця безпосередньо з моменту відправки та в місці відправки товару.

F

Поставка до головного перевізника, перевізник продавцем не оплачується.

C

Головний перевізник оплачений продавцем. Обов’язки/ризики передаються в момент надходження вантажу в термінал прибуття.

D

До прибуття до основного місця призначення. Це повноцінна доставка, коли перехід обов’язків відбувається в момент прийняття товару покупцем.

Тепер після того, як були з’ясовані загальні питання, розглянемо кожну з базових умов поставки Інкотермс окремо.

Інкотермс: 11 базових умов поставки товару

В таблиці нижче наведені основні характеристики Інкотермс.

Термін

(англ. мова)

Термін

(український відповідник)

Опис

1

EXW (Ex Works)

Франко-завод

За даної умови продавець має найменше відповідальності. Продавець має зобов’язання доставити товар покупцю на своїй же території (території продавця), депо (складі) чи будь-якому іншому угодженому місці. З цього місця всі ризики та відповідальність знаходяться у покупця. Це значить:

  • місце доставки– це територія продавця;
  • покупець оплачує експорт від території продавця та імпорт в місце призначення;
  • покупець організовує всі види транспорту;
  • покупець оплачує страхування.

EXW часто використовується для встановлення сприятливих цін на продаж. На практиці має труднощі через узгодження митних процедур, що може включати нездатність покупця улагодити експортні формальності.

2

DDP (Delivered Duty Paid)

Поставка з оплатою мита …

Зобов’язання з доставки прямо протилежні EXW. Продавець має найбільше відповідальності. Продавець має обов’язок доставити товари на територію покупця, депо (склад) чи будь-яке інше узгоджене місце. Це означає від території продавця до території покупця чи іншого узгодженого місця. Все це значить:

  • місце доставки – це територія покупця чи інша угоджена територія;
  • продавець опікується вантажем та оплачує експортні та імпорті мита;
  • продавець організовує доставку товару. Це означає, що для морського транспорту продавець є відправником товару;
  • продавець оплачує страхування.

DDP також може мати практичні труднощі при митному оформленні. Продавець відповідальний за улаштування митних формальностей, однак, він може не мати достатніх знань/досвіду щодо місцевих особливостей оформлення імпорт тощо.

3

FCA (Free Carrier)

Франко-перевізник

Дана умова означає, що місце доставки – це перевізник або інша особа, яка визначена покупцем на території продавця чи іншому узгодженому місці. Якщо узгоджене місце є територією продавця, доставка вважається здійсненою після навантаження товарів в вантажний відсік (вантажного автомобіля чи іншого виду транспорту). Якщо узгоджене місце не є територією продавця, то доставка вважається здійсненою після прибуття в це місце вантажівки (чи іншого транспорту) та її готовності до розвантаження. Все це значить:

  • місце доставки – це територія продавця чи інше узгоджене місце;
  • покупець оплачує експорт від території покупця та імпорт в місце призначення;
  • покупець організовує всі види транспорту.

Виходить, що продавець опікується повантаженням товару тільки, якщо поставка відбувається на його території. Якщо узгоджене місце – не його територія, то доставка вважається такою, що відбулася як тільки перевізник прибув в узгоджене місце. Від EXW дана умова відрізняється обов’язком продавця здійснити навантаження товару перевізнику.

4

FOB (Free On-board)

Франко-борт

Дана умова означає, що продавець доставляє вантаж перевізнику, який визначений покупцем. Існує тільки одна відмінність від FCA – це вид транспорту. Якщо FCA можлива для будь-якого виду транспорту, то FOB тільки для морського транспорту. Ризик щодо товару переходить від продавця до покупця, коли вантаж перетинає перила корабля.

5

CFR (Cost & Freight)

Вартість і фрахт

Продавець оплачує витрати на доставку та фрахт товару до місця доставки, але ризики щодо товару належать покупцю. Це головна різниця між CFR та FOB умовами. Продавець передає ризики на товар в момент його перетину перил корабля (як і на FOB), але на відміну від FOB оплачує доставку та фрахт.

6

CIF (Cost Insurance & Freight )

Страхування та фрахт

Між CFR та CIF тільки одна очевидна різниця – у страхуванні. Продавець передає ризики в момент коли вантаж повантажений перевізнику. Але продавець також є відправником, а також оплачує страхування ризику покупця на час доставки товару. Враховуючи, що продавець прагне заплатити менше, то страховка покриває лише мінімальні ризики, тому покупцю бажано це враховувати і за потреби оплатити страхування додаткових ризиків.

7

FAS (Free Alongside)

Франко вздовж борта судна

Продавець доставляє товар коли товари знаходяться поруч з кораблем. Ризик переходить від продавця до покупця, коли товари покладені поруч з кораблем для навантаження. Покупець організовує основну поставку (покупець є відправником). Через це покупець оплачує страхування ризиків з доставки.

8

CPT (Carriage Paid to)

Фрахт/перевезення оплачено до…

Продавець оплачує основну доставку, щоб перевезти товар в узгоджене місце. Однак, продавець передає ризик покупцю під час доставки основному перевізнику. Це ситуація, коли відправник та носій ризику є різними особами. Відправник тут – продавець, але носій ризику – покупець.

9

CIP (Carriage & Insurance Paid to)

Фрахт/перевезення та страхування оплачені до…

Продавець здійснює доставку товару та передає ризики під час доставки головному перевізнику. Продавець організовує та оплачує головну доставку до визначеного місця (продавець є  відправником товару). Продавець оплачує страхування від імені покупця. Головна відмінність від CPT в тому, що страхування також оплачується продавцем (за мінімальними ризиками). Однак, ризик при цьому знову належить покупцю, а не продавцю.

10

DAP (Delivered at Place)

Доставка в пункті …

Дана умова означає, що продавець здійснює доставку товару, коли він прибуває у кінцеве місце призначення та готовий до розвантаження. Продавець несе ризики та витрати щодо доставки товару в дане місце. Це значить, що:

  • продавець оплачує експортні мита, доставку, страхування та плату за порт призначення;
  • покупець оплачує імпортні мита та розвантаження товарів.

11

DAT (Delivered at Terminal)

Поставка на термінал …

Продавець доставляє товари та передає ризик покупцю, коли товар переданий у розпорядження покупця у терміналі кінцевого місця призначення. Продавець оплачує експортні мита, доставку, страхування, збори кінцевого порту призначення та розвантаження товару. Головна відмінність між DAP та DAT – продавець оплачує кінцеве розвантаження товарів.

Щоб не заплутатися в цих усіх умовах деталізовано хто за що відповідає при кожній з умов поставки Інкотермс наведено в спеціальній таблиці-шпаргалці – Правила роботи з іноземцями (Інкотермс), яку ви може скачати з сайту.

Інкотермс. Правила роботи з іноземцями

Поширені помилки при використанні Інкотермс

Серед поширених помилок щодо використання базових умов поставки Інкотермс можна виділити:

  • не вказувати точне місце призначення. Умови Інкотермс вимагають вказання точного місця. Наприклад, не просто “Одеса”, а “Одеса, причал № 15”;
  • використання умови поставки DDP без з’ясування чи має продавець достатні знання та досвід місцевих митних правил, щоб улагодити формальності з імпорту у країні покупця;
  • використання умов поставки EXW без з’ясування, чи має покупець достатні знання та досвід місцевих митних правил, щоб улагодити формальності з експорту в країні продавця;
  • використання групи “морських чи водних” Інкотермс до товарів у контейнерах. Вищезгадані 4 Інкотермс, які використовуються для морських перевезень, не призначені для перевезення товарів у контейнерах. Вони призначені лише насипних вантажів та товарів не у контейнерах. Використання цих Інкотермс щодо товарів у контейнерах може накласти на експортера надмірний ризик так як його товари повинні чекати декілька днів перед відправкою.

Інкотермс: найкраща умова поставки

В цілому немає ідеальних, найкращих умов поставки Інкотермс. Кожна з них є доцільною за певних умов:

  • CFR-CIF – дані умови дозволяють продавцю контролювати міжнародні витрати на доставку до місця призначення та оптимізувати їх, так як перевізника оплачує саме продавець. Також вони за відповідальністю є меншими, ніж умови групи “D”;
  • DDP-DAP – тут ще більший контроль над витратами на доставку, що дозволяє продавцю бути більш конкурентним і, можливо, запропонувати більш кращі умови (сервіс, ціна) щодо доставки до покупця. Однак, тут треба бути обережним у країнах, які розвиваються, де можуть бути транспортні проблеми, запізнення та як наслідок додаткові витрати;
  • FOB – дозволяють встановити більш низьку ціну на товар, що може бути ефективним при наявності покупців, у яких є налагоджені канали поставки й які шукають не сервіс з доставки, а саме низьку ціну;
  • EXW – найменше клопоту продавцю, так як треба лише підготувати товар для відвантаження. Однак, на практиці така умова поставки часто є сумнівною, так як продавцю все одно доводиться координувати навантаження. Крім того, дана умова поставки звучить як мінімум сервісу для клієнта. Для імпортера така умова знову ж є зручною, якщо в нього повністю налагоджений транспортний канал поставки, наприклад, використовується власний транспорт. Це дозволяє отримати найменшу ціну на товар.

Якщо є певні сумніви, який Інкотермс обрати, рекомендуємо зазирнути до уже згаданої нашої шпаргалки.

Інкотермс: що з них бухгалтеру?

Інкотермс для бухгалтера вирішує тільки одне питання: коли визнати дохід від продажу.

Дохід у бухгалтерському обліку за П(С)БО 15 прив’язаний до передачі ризиків, тому наприклад, при використанні умови CIF дохід треба визнавати на дату перетину вантажу перил корабля, а не по даті фактичного відвантаження чи фактичної доставки до місця призначення. Це й буде дохід експортера. Така ж думка у ДФС: лист ДФС від 11.07.2017 р. № 1095/ШПК/10/04-36-12-01-16.

Інкотермс не впливають на дату визнання ПДВ, але впливають на дату визнання доходу в бухобліку

Щодо ПДВ, то тут уже для ДФС Інкотермс не мають ніякого значення. За листом ДФС від 03.11.2017 р. № 2509/6/99-99-15-03-02-15/ІПК датою відвантаження товару вважається дата, на яку припадає початок передачі товару від постачальника чи безпосередньо покупцю чи перевізнику, який здійснюватиме доставку до покупця. Ця дата має бути в документах на перевезення.

Читайте гарячу публікацію
EXPERTUS:ГОЛОВБУХ

➤ Як провести річну інвентаризацію швидко: поради колег

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас в курсі всіх податкових подій!

Освітні заходи
Перевірте свої знання та здобудьте нові
Взяти участь
Інтернет-магазин
Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплатиі станьте нашим читачем просто зараз
Ми в соцмережах
Потрібен цей файл?

 зареєєструйтеся та скачуйте будь-які файли на порталі:

 ✔ бланки документів

 ✔ зразки заповнення бухгалтерських форм

 ✔ приклади наказів, положень, інструкцій, довідок

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт Знадобиться лише хвилина!