text
Головбух

Заповнюємо РК, коли повертають товари або аванс

  • 17 серпня 2018
  • 553
керівник експертної групи «МЦФЕР: Головбух»

Чергове удосконалення програмного забезпечення ДФС лише додало платникам проблем із реєстрацією РК в ЄРПН. З’ясуємо, чи правомірно відмовляти у реєстрації РК на зміну кількісно-вартісних показників, коли повертають товари чи попередню оплату. Як тепер платникам заповнювати такі РК і як усунути так звані неоднозначності, з огляду на рекомендації ДФС.

Знайома ситуація для платників ПДВ: відправили на реєстрацію розрахунок коригування (РК), а у відповідь отримали квитанцію, що його не прийняли. У квитанції написано: «Документ не може бути прийнятий — рядок 1. Поле «Причина коригування» містить неприпустиме значення». А далі йде перелік дозволених значень:

  • «Зміна кількості»,
  • «Зміна ціни»,
  • «Зміна номенклатури»,
  • «Повернення товару або авансових платежів»,
  • «Зменшення обсягу при нульовій кількості»,
  • «Зменшення кількості при нульовому обсягу»,
  • «Усунення неоднозначностей».

Тобто відмовляють у реєстрації РК тим, хто у графі 2 «Причина коригування» РК зазначив іншу причину, аніж запропоновані варіанти. Якщо після подальших невдалих спроб платникові так і не вдалося зареєструвати РК в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) у встановлений строк, на нього чекає штраф за невчасну реєстрацію.

Неправомірність відмови у реєстрації РК

Відмовляти у реєстрації РК за таких обставин неправомірно. Подібних вимог щодо заповнення РК не знайдемо ані у Податковому кодексі України (ПК), ані в Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою КМУ від 29.12.2010 № 1246, ані в Порядку заповнення податкової накладної, затвердженому наказом Мінфіну від 31.12.2015 № 1307.

Можливість відмови у реєстрації РК передбачена в пункті 201.10 ПК. У ньому зазначено, що квитанцію про неприйняття податкових накладних (ПН) та РК або зупинення їх реєстрації надсилають платникові ПДВ, якщо:

При цьому жодна із згаданих податкових норм не містить обмежень щодо формулювання причини коригування у графі 2 РК «Причина коригування».

Навіть коли є помилки в обов’язкових реквізитах ПН чи РК, перелік яких визначає пункт 201.1 ПК (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати проведену операцію та її зміст, це не причина не приймати такі ПН та РК в електронному вигляді (п. 201.10 ПК).

З огляду на зазначене відмовити у реєстрації РК можуть, якщо порушено вимоги пунктів 192.1 та 201.1 ПК, і лише тоді, коли помилки, яких припустився платник, заважають ідентифікувати проведену операцію, її зміст. А значить, штрафи, що їх застосували органи контролю за порушення строку реєстрації РК є неправомірними. Щоправда, оскаржити їх можна лише у судовому порядку, а доказом неправомірності є квитанція, яка підтверджує що РК надіслали на реєстрацію своєчасно..

Щоб надалі убезпечити себе від таких ексцесів, доведеться підлаштовуватися під програмне забезпечення і заповнювати РК відповідно до рекомендацій ДФС, які зазвичай з’являють із запізненням.

Позаяк причина, через яку не приймають РК для реєстрації, криється у графі 2 «Причина коригування» розділу Б табличної частини РК, розглянемо, як слід заповнювати саме цю частину РК, коли повністю або частково повертають товари чи аванс.

100-відсоткове повернення товарів чи авансу

Якщо після реєстрації ПН в ЄРПН покупець (платник ПДВ) повертає продавцеві товар або, навпаки, продавець повертає покупцеві попередню оплату за непоставлений товар, продавець на дату такого повернення складає РК.

Повне повернення товарів чи авансу коригуйте в РК одним рядком:

  • у графі 1 зазначте номер рядка ПН, яку коригуєте;
  • у графі 2 — причину коригування: «Повернення товару або авансових платежів»;
  • у графі 7 — зі знаком «–» запишіть кількість товарів, зазначену у графі 6 ПН;
  • у графі 8 зазначте ціну із графи 7 ПН;
  • графи 9 і 10 залиште порожніми;
  • у графах 3, 4.1-4.3, 5, 6, 11 і 12 зазначте без змін показники відповідних граф рядка ПН, яку коригуєте;
  • у графі 13 — зі знаком «–» наведіть значення графи 10 рядка ПН.

Пам’ятайте: причину коригування зазначте повністю без будь-яких скорочень. Якщо повернули товар і зазначили причину «Повернення товару», система не пропустить такого РК. Отже, незалежно від того, що повертаєте — товар чи аванс, — у графі 2 запишіть «Повернення товару або авансових платежів».

Увага: в одному РК зазначаємо лише одну причину коригування.

Алгоритм заповнення РК на повне повернення суми попередньої оплати (авансу) і поставлених товарів знаходимо у ЗІР (категорія 101.17). Як це працює на практиці, покажемо на Прикладі 1.

Приклад: Коригування ПН у разі повного повернення товарів

Продавець відвантажив покупцеві (перша подія):

  • 50 комплектів постільної білизни Р0029 по 800 грн (без ПДВ) за 1 комплект (у ПН № з/п 1);
  • 30 комплектів постільної білизни С0139 по 1000 грн (без ПДВ) за 1 комплект (у ПН № з/п 2).

Покупець виявив дефекти у постільній білизні С0139 і повернув продавцеві усі 30 комплектів.

Заповнюємо РК, коли повертають товари або аванс

Так само одним рядком коригуйте і повернення залишку суми попередньої оплати (авансу) або залишку поставлених товарів.

Часткове повернення товарів чи авансу

Коли повертаєте частину товарів чи попередньої оплати, не можна скористатися для коригування причиною «Повернення товару або авансових платежів». Тоді складіть РК, як у разі зміні ціни або кількості товарів/послуг, залежно від того, чому відбувається таке часткове повернення.

У цьому разі зробіть коригування двома рядками:

  • одним рядком зі знаком «–» повністю зніміть рядок ПН, яку коригуєте (обнуліть);
  • другим рядком (із новим порядковим номером у графі 1 РК, якого не було в ПН) додайте запис із остаточними даними.

Для наочності покажемо це на Прикладі 2.

Приклад: Коригування ПН у разі часткового повернення товарів

Продавець відвантажив покупцеві(перша подія) 30 комплектів постільної білизни С0139 по 1000 грн (без ПДВ) за 1 комплект (у ПН № з/п 2). Покупець повернув продавцеві 10 комплектів цієї білизни.

Усього в ПН було 4 позиції.

Заповнюємо РК, коли повертають товари або аванс

Усунення неоднозначностей

Є ще одна причина коригування із загадковою назвою «Усунення неоднозначностей». Її застосовуйте, коли треба скласти РК до ПН, яку вже коригували, але за старими правилами (тобто не розгорнуто, а на дельту).

Щоб усунути так звані неоднозначності (яких не бачить програма), спочатку складіть нульовий РК із причиною коригування «Усунення неоднозначностей». Коригування в ньому зробіть двома рядками:

  • у першому рядку сторнуйте рядок ПН, яку коригуєте. Для цього у графі 7 зі знаком «–» запишіть кількість товарів, зазначену у графі 6 ПН; графу 8 не заповнюйте, а у графі 13 зі знаком «–» запишіть обсяг з урахуванням попереднього коригування;
  • у другому рядку (з новим порядковим номером у графі 1 РК, якого не було в ПН) зазначте кількість, ціну та обсяг з урахуванням попереднього коригування.

Продемонструємо це на Прикладі 3.

Приклад: Коригування ПН у разі усунення неоднозначностей

Продавець відвантажив покупцеві(перша подія) 50 комплектів постільної білизни Р0029 по 800 грн (без ПДВ) за 1 комплект, склав ПН і зареєстрував у ЄРПН. У ПН зазначив лише одну позицію товару.

ПН, зареєстрована в ЄРПН

Заповнюємо РК, коли повертають товари або аванс

Потім ціну зменшили на 40 грн і склали РК за старими правилами (позаяк РК від’ємний, в ЄРПН його реєстрував покупець).

РК до ПН за старими правилами (на дельту)

Заповнюємо РК, коли повертають товари або аванс

Тепер покупець повернув продавцеві 5 комплектів бракованого товару. Спочатку складіть РК на усунення неоднозначностей.

РК на усунення неоднозначностей

Заповнюємо РК, коли повертають товари або аванс

Лише після того як зареєструєте цей РК, можете подати на реєстрацію наступний РК на повернення 5 комплектів бракованого товару із причиною коригування «Зміна кількості».

РК за новими правилами (розгорнуто, двома рядками)

Заповнюємо РК, коли повертають товари або аванс

РЕЗЮМЕ:

Отже, лише повне повернення товарів чи авансу коригуйте, як раніше, одним рядком на дельту. В інших випадках коригуйте двома рядками: одним (зі знаком «–») вилучайте дані, що зазначені в ПН, другим (із новим порядковим номером, якого не було в ПН) додайте запис із остаточними даними.

Читайте гарячу публікацію
EXPERTUS:ГОЛОВБУХ

➤ Операції з ФОПами: чим ризикуєте

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас в курсі всіх податкових подій!

Освітні заходи
Перевірте свої знання та здобудьте нові
Взяти участь
Інтернет-магазин
Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплатиі станьте нашим читачем просто зараз
Ми в соцмережах