text
Головбух

Контрольовані операції 2018

  • 19 квітня 2018
  • 1674
бухгалтер, кандидат економічних наук, м. Чернігів

Контрольовані операції – одна з тих сфер в сучасному оподаткуванні, де відбуваються постійні новації, частина з яких відбуваються через міжнародні угоди. Про сучасний облік контрольованих операцій і піде мова у консультації.

Коротко про суть речей: з чим маємо справу і для чого це все

Спочатку нагадаємо, що контрольована операція – це операція, по якій треба зробити коригування податкового зобов’язання з податку на прибутку, а саме привести ціни, які використовувалися в ході такої операції та отриманий прибуток по таким операціям до певного ринкового еталону. Загалом під контроль підпадають операції між пов’язаними особами, але не всіма, а тільки з нерезидентами.

Ціноутворення між пов’язаними особами називають трансфертним, так як зі зрозумілих причин сторони можуть встановлювати особливі ціни, які розподіляють прибуток між ними (це “трансфер” прибутку від однієї сторони до іншої). Найчастіша мета всього цього – розподіл прибутку між сторонами, пов’язаними одним власником, з метою оптимізації податку на прибуток. Наприклад, спрямування більшої частини прибутку до підприємства країни, яка має меншу ставку податку на прибуток.

У міжнародній сфері були підписані певні угоди щодо боротьби з вищеописаним явищем. Наприклад, Типова конвенція ООН про уникнення подвійного оподаткування та Типова податкова конвенція ОЕСР про уникнення подвійного оподаткування доходів та капіталу. Україна в ході євроінтеграції приєдналася до цих конвенцій. Одна з їхніх ідей – визначення ринкового еталону ціни (або прибутку) з метою оподаткування  – це ще називають дотриманням принципу “витягнутої руки”. Його суть у тому, що умови контрольованих операцій не повинні відрізнятися від умов, що застосовуються між непов’язаними особами у співставних неконтрольованих операціях (пп. 39.1.2 ПКУ).

У 2018 розширили  сферу контролю податкових органів за трансфертним ціноутворенням. Усі платники, що здійснюють зовнішньоекономічні операції,  мають звернути увагу на найважливіші новації 2018 року

Критерії визнання операцій контрольованими

Тепер детально про те, які ж операції у 2018 вважаються контрольованими. Загалом існує 3 вимоги, щоб операція стала контрольованою:

  • операція має бути з нерезидентом;
  • операція має належати до хоча б одного з 5 типів операцій з нерезидентами;
  • повинні дотримуватися вартісні критерії.

Зведемо це все до загальної таблиці.

Операції, які можуть бути визнані контрольованими:

Типи операцій

Загальні вимоги з акцентом на змінах 2018 р.

1

Операції з пов’язаними особами-нерезидентами.

З’явилися нові критерії щодо визнання осіб пов’язаними. Компанії визнаються пов’язаними тепер також, якщо (пп. 14.1.159 ПКУ):

  • кінцевим бенефіціарним власником (контролером) таких юросіб є одна і та ж сама фізособа. Бенефіціарний власник має можливість прямо чи опосередковано через “ланцюжок” інших осіб здійснювати вирішальний вплив на управління та госпдіяльність юрособи, володіти часткою ≥ 25% статутного капіталу (прав голосу) (п. 20 ст. 1 ЗУ  № 1702 від 14.10.2014);
  • компанії мають одного директора чи один виконавчий управлінський орган;
  • їх пов’язані фізособи є пов’язаними між собою (наприклад, компанії, в яких директор –батько, а в іншій – син-власник або син-директор або дружина-власник тощо).

2

Операції через комісіонерів-нерезидентів.

У 2018 без змін. Укладання договору комісії з нерезидентом може зробити операцію контрольованою. При цьому нерезидент може бути будь-яким, не обов’язково пов’язаною особою.

3

Операції з нерезидентами з країн (територій), що належать до “низькоподаткових” юрисдикцій

Загальна кількість країн  2018 збільшилася на 20 (з 65 до 85)*.

Зникли 2 країни: Королівство Лесото, Французька Гвіана.

З’явилося 22 нові країни: Гваделупа, Грузія, Домініканська Республіка, Ісламська Республіка Іран, Князівство Монако, Королівство Марокко, Лаоська Народно-Демократична Республіка, Латвійська Республіка, Ліванська Республіка, Незалежна держава Самоа, Об’єднані Арабські Емірати, Пуерто-Ріко, Республіка Бурунді, Республіка Гватемала, Республіка Джібуті, Республіка Естонія, Республіка Куба, Республіка Маврикій, Республіка Мальта, Республіка Сінгапур, Співдружність Домініки, Угорщина.

4

Операції з нерезидентами таких організаційно-правових форм, що не сплачують податок на прибуток

Перелік** містить 95 організаційно-правових форм з 26 країн світу, що вступає в дію в 2018 р. Наприклад, партнерство з Великобританії, деякі форми партнерства з Німеччини та Польщі і т.д.

5

Операції між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні.

Цей критерій новий та почав діяти з 2018 р. Постійним представництвом є постійне місце діяльності, через яке повністю або частково проводиться госпдіяльність нерезидента в Україні (пп. 14.1.193 ПКУ). Сюди зокрема належать: місце управління, філія, офіс, фабрика, майстерня, установка або споруда для розвідки природних ресурсів, шахта, нафтова/газова свердловина, кар’єр чи будь-яке інше місце видобутку природних ресурсів, склад або приміщення, що використовується для доставки товарів, сервер.

Вартісні критерії, щоб визнати операцію контрольованою:

Вид доходу:

Вимоги (одночасне виконання 2-х умов):

1

дохід по всім видам діяльності

> 150 млн грн***

(без непрямих податків, сумарне значення всіх доходів по формі 2)

та

2

дохід по операціям з контрагентом

> 10 млн грн

(без непрямих податків, з 2018 р. обчислюється за цінами, які відповідають принципу “витягнутої руки” (пп. 39.2.1.9 ПКУ))

* ці зміни внесені у 2017 р., але починають діяти з 01.01.2018 р. (пп. 39.2.1.2 ПКУ). Інформація міститься в Переліку КМУ  № 1045 від 27.12.2017. До переліку потрапили країни, де податок на прибуток (корпоративний податок) більш, ніж на 5% менший, ніж в Україні, наприклад;

** їх визначено в Переліку КМУ № 480 від 04.07.2017 ;

*** цей критерій не поширюється на операції між нерезидентом та його постійним представництвом. Щодо визнання таких операцій контрольованими достатньо, щоб дохід по ним перевищував 10 млн грн.

Як бачимо з 2018, якщо обсяг операцій з контрагентом менше 10 млн грн за договірними цінами, але при перерахунку за принципом “витягнутої руки” він перевищує 10 млн грн, то цей критерій виконується і за умови дотримання інших критеріїв операція стає контрольованою.

Наслідки визнання операції контрольованою

Основними наслідками визнання операцій контрольованими є:

  • необхідність подати Звіт про контрольовані операції до 01 жовтня року, що настає за звітним. Звіт містить інформацію про всі контрольовані операції, які були здійснені платником податків у звітному періоді;
  • необхідність здійснити коригування цін по операціям та податкового зобов’язання з податку на прибуток (за одним з методів, описаних у пп. 39.3.1 ПКУ). Якщо платник податку виявив, що ціни не відповідають принципам “витягнутої руки” уже після подачі декларації з податку на прибуток, то він може подати уточнюючий розрахунок до декларації з податку на прибуток до 1 жовтня року, що настає за звітним та доплатити податок на прибуток. Штраф у такому разі не застосовується;
  • щодо таких контрольованих операцій, як операції з контрагентами-нерезидентами особливих організаційно-правових форм, можливий вибір: або підтвердити, що ціни по операціям відповідають принципу “витягнутої руки” (це значить підготувати документи згідно п. 73.3 ПКУ) або збільшити фінрезультат податкового періоду на 30% вартості товарів (робіт, послуг) по операціях з ним (пп. 140.5.4 ПКУ).

Увага: звіт про контрольовані операції із порушенням встановлених вимог — підстава для податківців надіслати запит про надання документації
 

Документи по контрольованим операціям

З 2018 ДФС може направляти запити щодо документації з трансфертного ціноутворення не раніше 01 жовтня (а не 01 травня, як було раніше) після закінчення календарного року, у якому були контрольовані операції. Після отримання запиту від ДФС платник податку зобов’язаний надати документи до контролюючого органу протягом 30 календарних днів після його отримання. Серед них можуть бути (пп. 39.4.6 ПКУ):

  • дані про сторони контрольованих операцій та пов’язаних осіб;
  • опис діяльності групи (материнська та дочірні (контрольовані) компанії), політику трансфертного ціноутворення);
  • опис структури управління, схема організаційної структури;
  • опис діяльності, стратегії ділової активності;
  • реструктуризація бізнесу, передача нематеріальних активів;
  • опис контрольованих операцій та копії договорів;
  • опис товарів (робіт, послуг), їх як фізичні, так і якісні характеристики;
  • дані про розрахунки (валюта, суми, документи);
  • бізнес-стратегії сторін;
  • функціональний аналіз контрольованих операцій;
  • економічний порівняльний аналіз (дані бухобліку та фінзвітності, зокрема щодо показників рентабельності контрольованих операцій);
  • дані про самостійне коригування податкової бази.

РЕЗЮМЕ:

Ці документи мають підвищений строк давності по зберіганню – 2555 днів з дня подання декларації з податку на прибуток, для якої вони використовувалися (а не так, як звичайно, – 1095 днів) (п. 44.3 ПКУ).

Неподача у 30-денний термін документації по трансфертному ціноутворенню – наслідок штраф у розмірі 5 прожиткових мінімумів для працездатної особи, встановленого на 1 січня, за кожний календарний день (!) неподання (у 2018  – 8810 грн).

Дізнайтеся, як обчислити обсяг контрольованих операцій

Перевірки контрольованих операцій

Перевірки контрольованих операцій за 2013-2014 рр. мають проводитися з урахуванням особливостей, визначених ст. 39 ПКУ, але в тій редакції, яка діяла до 01 січня 2015 р. (зміни до ПКУ згідно ЗУ  № 2245 від 07.12.2017).

Попереднє узгодження ціноутворення по контрольованим операціям

Таке узгодження можливе тільки для платників податків, які належать до категорії “великих”. Реєстр великих платників податків на 2018 затверджений ДФС наказом  № 632 від 26.09.2017  (містить 2594 підприємства).

У договорі попереднього узгодження вказуються критерії відповідності умов контрольованих операцій принципу “витягнутої руки”. Серед новинок зокрема (пп. 39.4.6 ПКУ):

  • розповсюдження дії договору не тільки на звітний період, але й на звітні періоди, які передують набранню його чинності (принцип “roll back”);
  • відсутність донарахування податкових зобов’язань, штрафів, пені щодо контрольованих операцій, які є предметом договору;
  • можливість укладення односторонніх (платник та ДФС), двосторонніх (платник, ДФС та іноземні державні органи), багатосторонніх договорів (платник, ДФС та 2 та більше іноземних державних органів).
Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас в курсі всіх податкових подій!

Освітні заходи
Перевірте свої знання та здобудьте нові
Взяти участь
Інтернет-магазин
Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплатиі станьте нашим читачем просто зараз
Ми в соцмережах
Коте теж здивований, але…


він знає, що зареєструється і скачає файли.
57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Приєднуйтесь до команди професійних бухгалтерів

заповніть форму та читайте матеріали про:

➤ головні зміни в законодавстві

➤ методи розв'язання складних робочих ситуацій

➤ зручні сервіси для роботи

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт Знадобиться лише хвилина!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль