text
Головбух

Анулювання платника ПДВ

  • 18 квітня 2018
  • 3375
бухгалтер, кандидат економічних наук, м. Чернігів

ПДВ – як відомо, є найбільш небезпечний на штрафи. Розлучатися з ним також треба обережно, так як даний процес теж має своє підводне каміння. Сьогодні в консультації про те, як їх обійти при анулюванні ПДВ-реєстрації.

Причини анулювання ПДВ-реєстрації

Анулювання ПДВ-реєстрації – це виключення платника ПДВ з Реєстру платників податку. Така процедура може бути ініціативою:

  • самого платника податку (здійснюється добровільно);
  • органу ДФС (здійснюється примусово).

Порядок проведення анулювання реєстрації прописаний у ст. 184 ПКУ та у розділі V Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженому наказом Мінфіну від 14.11.2014 р. № 1130 (далі – Положення № 1130).

Абсолютно НОВИЙ бухгалтерський ЗВІТ

Зміни у неподатковій звітності підприємств у нашому бухобліку відбуваються нечасто. А щоб з’явився абсолютно новий звіт, то уже й не пам’ятаємо, коли це було. Але він з’явився, завітавши до нас з Європи. Він не входить до складу фінансової звітності, але містить фінансову інформацію. І може містити нефінансову. Мова йде про Звіт про управління, який уже вперше треба буде подати за 2018 рік. Хто має складати Звіт про управління? Кому його подавати? Що має містити Звіт про управління? Як скласти Звіт про управління? Чи є хоча б якісь методрекомендації з його складання?

Детальніше причини та дати анулювання ПДВ-реєстрації наведено в таблиці нижче.

Причини

ПКУ

Особливі умови

Дата анулювання

(п. 5.11 Порядку № 1130)

1

Зниження обсягів постачання

пп. “а” п. 184.1 ПКУ

1. Суб’єкт господарювання був платником податку протягом не менше 12 місяців.

2. Обсяг оподатковуваних операцій за останні 12 місяців становить менше 1 млн грн (за даними податкових декларацій, які були подані органом ДФС за останні 12 місяців).

3. Податкові зобов’язання сплачені та сплачено ПДВ за останній звітний період.

Дата подачі заяви

2

Ліквідація або реорганізація платника податку

пп. “б” п. 184.1 ПКУ

1. Складено ліквідаційний баланс (передавальний акт або розподільчий баланс).

2. Податкові зобов’язання сплачені та сплачено ПДВ за останній звітний період.

Дата, що сталася раніше: дата подачі заяви або дата прийняття органом ДФС рішення про анулювання ПДВ-реєстрації

3

Перехід на спрощену систему (єдиний податок)

пп. “в” п. 184.1 ПКУ

1. Перехід відбувається з однієї групи єдиного податку,  де ПДВ сплачувався, в іншу, яка не передбачає сплату ПДВ (наприклад, перехід з групи 3 зі ставкою 3% в групу 3 зі ставкою 5% або з групи 3 зі ставкою 3% (ФОП) в групи 1 або 2).

2. Перехід з загальної системи оподаткування на спрощену без ПДВ (наприклад, перехід юрособи з загальної системи (платника ПДВ) на сплату єдиного податку за ставкою 5%).

Останній день звітного періоду, який передує переходу суб’єкта господарювання на єдиний податок без ПДВ.

4

Неподача декларації з ПДВ

пп. “г” п. 184.1 ПКУ

1. Платник податку протягом 12 послідовних кал. місяців не подає декларацію з ПДВ.

2. Платник податку протягом 12 послідовних кал. місяців подає декларацію з ПДВ, яка свідчить про відсутність постачання та закупівель товарів (послуг), що здійснювалося з метою формування податкового зобов’язання чи податкового кредиту.

Дата прийняття органом ДФС рішення про анулювання ПДВ-реєстрації платника податку.

5

За рішенням суду

пп. “г-е” п. 184.1 ПКУ

1. Визнання установчих документів платника податку недійсними*.

2. Господарським судом винесено ухвалу про ліквідацію підприємства-банкрута.

3. Платник податку ліквідується за рішенням суду (або ФОП позбавляється статусу суб’єкта підприємницької діяльності).

4. Рішенням суду податкову реєстрацію суб’єкта господарювання визнано недійсною або такою, що звільнено від сплати податку.

Дата, яка зазначена в судовому рішенні

6

Припинення дії договору про спільну діяльність

пп. “з” п. 184.1 ПКУ

1. Договір про спільну діяльність, управління майном, угода про розподілу продукції припиняють свою дію.

2. Закінчено строк, на який було створено платника податку.

Дата закінчення строку дії договору або дата закінчення строку, на який було створено платника податку.

* це не означає недійсність податкових накладних та інших документів, угод, які укладалися такою особою.

 

­

Процедура анулювання ПДВ-реєстрації

В цілому процедура анулювання ПДВ-реєстрації за добровільним рішенням платника податку виглядає наступним чином:

  • проведення інвентаризації товарів (послуг), необоротних активів при придбанні яких було визнавано податковий кредит з ПДВ (цей крок необхідний для виконання наступного умовного продажу);
  • не пізніше дати анулювання реєстрації як платника ПДВ суб’єкт господарювання визначає має зареєструвати податкову накладну на умовний продаж товарів (послуг) по товарам (послугам), по яким було раніше отримано податковий кредит та які не були використані ним у господарській діяльності;
  • платник податку проводить розрахунки з бюджетом за податковими зобов’язаннями останнього звітного періоду;
  • платник податку подає заяву за формою № 3-ПДВ (крім переходу на єдиний податок);
  • орган ДФС приймає рішення про анулювання реєстрації за заявою платника протягом 10 кал. днів;
  • протягом 3-х робочих днів орган ДФС повідомляє про анулювання платника податку письмово або в електронній формі (залежить від того, в якій формі була подана заява на зняття з реєстрації) або надає відмову від анулювання з поясненням причин;
  • якщо орган ДФС виявив, що платник податку не провів розрахунків з бюджетом по податковим зобов’язанням останнього звітного періоду, то надсилає платнику податку протягом 10 кал. днів пропозицію надати нову заяву про анулювання реєстрації після проведення розрахунків з бюджетом;
  • за останній звітний період треба не забути подати й останню декларацію з ПДВ.

Анулювання платника ПДВ  З дати анулювання ПДВ-реєстрації особи суб’єкт господарювання позбавлений права формувати податковий кредит та складати податкові накладні (п. 184.5 ПКУп. 5.12 Положення № 1130)

Заява на анулювання ПДВ-реєстрації

Після сплати до бюджету податкових зобов’язань , які відображені в декларації з ПДВ за останній звітний (податковий) період платник податку подає заяву за формою № 3-ПДВ. Її можна подати засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису.

Суб’єкти господарювання, що переходять на єдиний податок без сплати ПДВ можуть форму № 3-ПДВ не подавати, якщо в заяві про перехід на єдиний податок проставили відповідну відмітку, що не будуть платниками ПДВ (п. 5.4 Положення № 1130).

При анулюванні ПДВ-реєстрації за рішенням органу ДФС або суду заяву за формою № 3-ПДВ також подавати не треба.

Самостійне рішення орган ДФС про анулювання реєстрації приймає на основі затвердженого ліквідаційного балансу, передавального акту, розподільчого балансу, заяв про реєстрацію платником єдиного податку, даними реєстру податкових декларацій, судового рішення, судового рішення про оголошення ФОП померлою чи безвісти відсутньою, інформації органів держреєстрації про смерть фізособи тощо (п. 5.5 Положення № 1130).

Заповнюємо РК, коли повертають товари або аванс

Анулювання платника ПДВ
Наталія Товченикексперт з бухгалтерського обліку та оподаткування, Київ
Чергове удосконалення програмного забезпечення ДФС лише додало платникам проблем із реєстрацією РК в ЄРПН. З’ясуємо, чи правомірно відмовляти у реєстрації РК на зміну кількісно-вартісних показників, коли повертають товари чи попередню оплату. Як тепер платникам заповнювати такі РК і як усунути так звані неоднозначності, з огляду на рекомендації ДФС.

День анулювання: чи можна реєструвати податкові накладні

Деяку невизначеність в діючому законодавстві усунула ДФС у своєму листі від 28.09.2015 № 20534/6/99-99-19-03-02-15, де посилаючись на п. 184.7 ПКУ податківці однозначно відповідають:

  • день анулювання реєстрації особи як платника ПДВ є останнім днем її реєстрації як платника ПДВ;
  • в день анулювання така особа має право складати податкові накладні.

Податкова накладна, яка була зареєстрована в день анулювання ПДВ-реєстрації залишається повноправною накладною та є підставою для податкового кредиту для покупця.

Важливий наслідок: після дати анулювання платник податку уже не може виправити помилку, так як уже ж не можна ввести розрахунок коригування та подавати уточнюючі декларації (роз’яснення ДФС у 101.01.02 ЗІР). При цьому від штрафів ніхто платника податку не звільняє, тому треба бути прискіпливо уважним, щоб попрощатися з ПДВ безболісно.

Умовне постачання при анулюванні ПДВ-реєстрації

Умовне постачання – це визнання податкового зобов’язання на віртуальний продаж товарів (послуг), тобто продаж, якого фізично не було. Воно необхідне для “прибирання” податкового кредиту з ПДВ по тим товарам (послугам), які не використовуватимуться в госпдіяльності або використовуватимуться у звільненій від ПДВ діяльності. Також сюди стосується анулювання ПДВ-реєстрації. Умови такого продажу визначаються п. 184.7 ПКУ та п. 5.12 Положення № 1130.

Умовний продаж здійснюється не пізніше дати анулювання реєстрації як платника ПДВ. Суб’єкт господарювання визначає податкове зобов’язання щодо товарів (послуг), необоротних активів, суми ПДВ з яких були включені до складу податкового кредиту та не були використані в оподатковуваних операціях.

Загальним правилом умовного продажу за п. 184.7 ПКУ є визначення податкового зобов’язання виходячи із звичайної ціни відповідних товарів/послуг чи необоротних активів.  Нагадуємо, що звичайною ціною є ціна визначена договором. Якщо не  доведено зворотне, то звичайною ціною є ринкова ціна. Платник податку не зобов’язаний доводити звичайну ціну, тому,  на нашу думку, платник податку може використати такий же самий механізм визначення бази оподаткування, як і по операціям п. 198.5 ПКУ та застосувати норму п. 189.1 ПКУ (додатково про подібність даних операцій свідчить і однаковий умовний ІПН на податковій накладній):

  • за товарами (послугами) база оподаткування – вартість їх придбання;
  • за необоротними активами – залишкову вартість (у разі відсутності ведення обліку основних засобів – звичайна ціна).

Нематеріальні активи, основні засоби, малоцінні необоротні матеріальні активи, таким чином, умовно продаються за їх залишковою вартістю. Особливо корисним  тут є метод амортизації 100% для малоцінних необоротних матеріальних активів – нараховувати зобов’язання не доведеться, так як їх залишкова вартість нульова.

Важче всього тут з готовою продукцією та незавершеним виробництвом, так як вони обліковуються за фактичною собівартістю, яка включає вартість сировини, матеріалів, послуг, по яким був податковий кредит. Доведеться робити розрахунок їх частки в готовій продукції, незвершеному виробництві на основі калькуляцій та проведеної інвентаризації.

Ще слід звернути увагу на наступне:

  • умовний продаж не треба застосовувати щодо тих активів, які були придбанні без ПДВ, наприклад, у неплатників ПДВ або до реєстрації суб’єкта господарювання платником ПДВ;
  • податковий кредит може бути сформований за результатами здійсненої попередньої оплати (авансу). Такі товари (послуги), необоротні активи не підпадуть під інвентаризацію;
  • суб’єкт господарювання уже може отримати податкове зобов’язання внаслідок отриманої попередньої оплати (авансу) на продаж певних товарів, необоротних активів. По таким активам нараховувати умовний продаж також не потрібно, так як податковий кредит по ним уже перекрито податковим зобов’язанням.

Податкова накладна на умовне постачання

ДФС не дає точних вказівок щодо такого типу податкових накладних, але відомо, що:

  • така накладна може бути зведеною або окремо по всім об’єктам умовного продажу;
  • у лівому верхньому кутку треба зробити позначку “Х” та вказати тип причини – “10”  (анулювання реєстрації);
  • у рядку “Індивідуальний податковий номер” відображається умовний ІПН в податковій накладній 2018 “400000000000”, а в інших рядках – власні дані;
  • решта граф заповнюється у загальному порядку.

Дану накладну обов’язково треба не тільки скласти, але й зареєструвати в ЄРПН (останній день реєстрації – день анулювання ПДВ-реєстрації, а не звичайний 15-денний період, тому краще це зробити завчасно).

Бухгалтерський облік ПДВ при умовному продажу

У бухгалтерському обліку суму податкового зобов’язання з умовного продажу рекомендуємо нарахувати у складі інших операційних витрат бухгалтерським проведенням Дт 949 Кт 641. Інструкція з бухгалтерського обліку ПДВ (наказ Мінфіну від 01.07.1997 № 141) не містить спеціальних вимог щодо обліку у ситуації анулювання реєстрації, однак, п. 1.3 вказує на облік ПДВ на рахунках обліку витрат діяльності при використанні активів у неоподатковуваній діяльності.

Бухгалтерська довідка — добра помічниця

Анулювання платника ПДВ
Тетяна Нижникексперт MCFR Головбух
БУХГАЛТЕРСЬКА ДОВІДКА ДОПОМОЖЕ: 1. Виправити помилки 2. Розрахувати середню зарплату 3.Замінити відсутній документ 4. Отримати податковий кредит

Останній звітний податковий період та  декларація

Крайніми датами останнього звітного податкового періоду для платника податку є (п. 184.6 ПКУ):

  • початок – день наступний за останнім днем попереднього звітного періоду;
  • кінець – день анулювання реєстрації.

Спеціальних строків така кінцева декларація не має, тому має бути подана у звичайному порядку протягом 20 кал. днів для місячного звітного періоду або 40 кал. днів для квартального звітного періоду, який був у суб’єкта господарювання.

Суми умовного продажу відображаються в ряд. 1.1 декларації з розшифровкою в розділі І додатка Д5. Окремо треба виділити ПДВ по необоротним активам у рядку “Постачання необоротних активів” додатка Д5.

Якщо виникають зобов’язання до сплати, то їх треба сплатити в 10-денний період за граничним строком подачі декларації (хоча вони мають бути сплачені ще до подачі заяви на ПДВ-ануляцію).

Нова податкова накладна: що чекає на бухгалтера з 1 грудня

Анулювання платника ПДВ
Нижник Тетяна експерт MCFR Головбух
Не встигли бухгалтери познайомитись із податковою накладною, як Кабмін змінив ознаки, за якими ДФС моніторить і блокує податкові накладні та розрахунки коригування до них. Покроково і з прикладами про те: • які нові реквізити у податковій накладній; • як змінилася таблична частина податкової накладної; • яких новацій зазнав розрахунок коригування; • як тепер оформити зведену податкову накладну або за щоденними підсумками; • як філії складають чи отримують податкові накладні; • які особливості складання податкових накладних неплатнику ПДВ; • як виправляти помилки у податкових накладних

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас в курсі всіх податкових подій!

Освітні заходи
Перевірте свої знання та здобудьте нові
Взяти участь
Інтернет-магазин
Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплатиі станьте нашим читачем просто зараз
Ми в соцмережах
Потрібен цей файл?

 зареєєструйтеся та скачуйте будь-які файли на порталі:

 ✔ бланки документів

 ✔ зразки заповнення бухгалтерських форм

 ✔ приклади наказів, положень, інструкцій, довідок

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт Знадобиться лише хвилина!
Скачати файл