Головбух

Нові критерії блокування податкових накладних 2019

28 травня 2019
22868
Середній бал: 0 із 5
Бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів

Цей рік приніс платникам ПДВ запуск оновленої системи моніторингу, результатом чого можливе блокування податкової накладної чи розрахунку коригування. Сьогодні в консультації про те, як працює оновлена система з урахуванням травневих змін 2019 року.

Оновлена система моніторингу податкових накладних 2019

Запуск оновленої системи блокування податкових накладних відбувся у березні минулого року. Насьогодні чинними залишаються наступні документи щодо моніторингу податкових накладних:

Є ще:

  • Критерії ризиковості платника податку та Критерії ризиковості здійснення операцій,  затверджені листом ДФС від 05.11.2018 р. № 4065/99-99-07-05-04-18 (далі – Критерії № 4065) Знайти її можна на сайті ДФС;
  • Перелік кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД, кодів продукції та послуг згідно з ДКПП, які використовуються для моніторингу податкових накладних,  затверджені тим же листом ДФС від 05.11.2018 р. № 4065/99-99-07-05-04-18.  І знати їх знайти можна там же – на сайті ДФС.

Податкова програла суди з приводу правомірності Критеріїв блокування

Чому останні два документи виділено окремо? Вони ще чинні, але ДФС програла насьогодні 2 суди, які скасували дані критерії:

  • Постанова Верховного суду, касаційного адміністративного суду від 02.04.2019 р. № 822/1878/18 – скасовує  лист ДФС від 21.03.2018 р. № 959/99-99-07-18 (це колишня версія критеріїв ризиковості, які використовувалися до Критеріїв № 4065);
  • Рішення окружного адміністративного суду м. Києва від 26.04.2019 р. №640/1240/19скасовує вищезгадані Критерії № 4065, тобто лист ДФС від 05.11.2018 р. № 4065/99-99-07-05-04-18. Про судове оскарження з боку ДФС поки що невідомо, тому кінцевий висновок про їх чинність цих критеріїв робити поки що рано.

Моніторинг за заявами ДФС має на меті виявлення податкових накладних, по яким є ризик щодо порушення податкового законодавства, наявності фіктивних операцій для отримання податкового кредиту з ПДВ. Результатом моніторингу може бути зупинення реєстрації податкової накладної або розрахунку коригування, тобто їх блокування.

Важлива інформація щодо складання ПН! Небезпечні помилки у податковій накладній загрожують штрафом, зобов’язанням їх виправити, а інколи й притягненням до адміністративної відповідальності. Якщо не виконати припису перевіряльників і не виправити помилки, штраф становитиме від 10% до 100% суми ПДВ, зазначеної у такій ПН (залежно від кількості днів порушення). Тож  виправляймо небезпечні помилки у податковій накладній вчасно та правильно!

Що не так з критеріями блокування, або чому ДФС програє суди

Аргументація, якої дотримувалися у вищенаведених судових рішення, в цілому зводиться до наступного:

  • згідно п. 201.16 ПКУ реєстрація податкових накладних може зупинятися на підставах, які мають визначатися Кабміном;
  • кабмінівська Постанова № 117 критерії блокування податкових накладних не містить, але в п. 10 делегує цю справу ДФС, що не відповідає п. 201.16 ПКУ. Належного погодження критеріїв ДФС з Кабміном суди не знайшли;
  • вищенаведені листи ДФС щодо критеріїв блокування не проходили реєстрацію як нормативно-правові акти, але містять такі положення, які за своєю суттю можна розглядати як правові норми. Отже, листи ДФС не можуть бути обов’язковими та впливати на визначення податкового зобов’язання, але вони е роблять.

Суди вважають, що ДФС перевищила у критеріях  блокування свої повноваження

Як вирішить дану проблему ДФС слід почекати.

Зразок податкової накладної

Алгоритм роботи системи моніторингу

Насьогодні за чинних критеріїв блокування кожна податкова накладна проходить такі етапи перевірки :

Податкова накладна/розрахунок коригування

Етап 1. Перевірка на відсікаючі ознаки (Постанова № 117)

(якщо так, – РЕЄСТРАЦІЯ)

↓ ні

Етап 2. Перевірка критеріїв ризиковості платника податку  (Критерії № 4065)

(якщо так, – БЛОКУВАННЯ)

↓ ні

Етап 3. Позитивна податкова історія платника податку (Показники № 960)

(якщо так, – РЕЄСТРАЦІЯ)

↓ ні

Етап 4. Критерії ризиковості здійснення операцій (Критерії № 4065)

(якщо так, – БЛОКУВАННЯ; якщо ні, – РЕЄСТРАЦІЯ)

Таким чином, податкова накладна буде зареєстрована, якщо:

  • відповідає відсікаючим критеріям;
  • або платник податку має позитивну податкову історію;
  • або якщо не відповідає критеріям ризиковості здійснення операції.

Зауважте! Порядковий номер податкової накладної є одним з обов’язкових реквізитів. Тому, якщо раптом у нумерації ПН пропустили декілька номерів, зважайте на те, чи є це порушенням.
 

Податкова накладна буде заблокована, якщо:

  • не відповідає відсікаючим критеріям;
  • платник податку відповідає критеріям ризиковості або операція відповідає критеріям ризиковості.

Заповнення реквізитів податкової накладної

Нові критерії блокування податкових накладних
Наталія Товченикексперт з бухгалтерського обліку та оподаткування, Київ
► графа «Зведена податкова накладна» ► графа «Складена на операції, звільнені від оподаткування» ► графа «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» ► заголовна частина ПН ► дата складання ► порядковий номер ► постачальник (продавець) ► отримувач (покупець) ► таблична частина ПН

Етап 1. Відсікаючі ознаки

Як і раніше, для того, щоб податкова накладна чи розрахунок коригування пройшли без блокування, необхідне виконання хоча б однієї з відсікаючих ознак. Зміни у квітні 2019 року до Постанови № 117 (набрали чинності 11.05.2019) полягають у наступному :

  • додано додаткову умову другої відсікаючої ознаки – сума ПДВ, яка сплачена у попередньому місяці має бути більшою 20 тис. грн;
  • загальна сума ПДВ, який був сплачений в попередні 12 кал. місяців, становить більше 400 тис. грн. ПДВ при імпорті при цьому не зараховується.

☛ Зміни 2019 року орієнтовані на відсікання податкових накладних тільки тих платників ПДВ, що сплачують “достатні” суми податку 

Для того, щоб податкова накладна не була заблокована, достатнім є виконання хоча б однієї умови:

  • складання податкової накладної на неплатника ПДВ або по внутрішнім операціям;
  • невеликі обсяги постачань та обмежена пов’язаність керівника з іншими юрособами, “достатня” сума сплати ПДВ за минулі місяці ;
  • достатність податкового навантаження і невелике зростання місячної суми ПДВ.

Детальна інформація за цими ознаками наведена нижче.

Відсікаючі ознаки

Пояснення

1. Складання ПН на неплатника ПДВ, по внутрішнім операціям  або при постачанні кінцевому споживачу

Податкова накладна не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що звільнена від оподаткування, тобто:

  • у лівому верхньому кутку податкової накладної вказаний тип причини та проставляється позначка “Х”, що податкова накладна не видається отримувачу (покупцю);
  • у лівому верхньому кутку здійснюється позначка “Х” в полі “Складена на операції, звільнені від оподаткування”.

Такі податкові накладні не дають нікому права на податковий кредит, тому й немає потреби їх блокувати.

2. Невеликі обсяги постачань та обмежена пов’язаність керівника з іншими юрособами

2.1. Обсяг постачання в поточному місяці < 500 тис. грн (рахується за зареєстрованими в ЄРПН протягом поточного місяця податковими накладними та поданою на реєстрацію податковою накладною; суми для визначення поставок беруться без ПДВ);

2.2. Керівник не займає таку посаду більш, ніж у 3-х платників ПДВ.

2.3. Обсяг постачання з одним платником ПДВ за місяць ≤ 50 тис. грн.

2.4. Сума сплаченого ПДВ за попередній місяць > 20 тис. грн

ДФС вважає, що замалі обсяги постачання не дають можливостейдля серйозних фіктивних схем.

3. Достатність податкового навантаження і незначне зростання місячної суми ПДВ

3.1. Податкове навантаження (D): D > 5%

3.2  Одночасно: Р < Рм×1,4.

3.3. Сплачений ПДВ за 12 міс. > 400 тис. грн

(≈33,3 тис. грн/місяць)

Умова 3.1 обчислюється на перше число місяця за формулою:

D = S×100%/T,

  • S – податки, збори, ЄСВ, крім імпортного ПДВ за останні 12 місяців;
  • T – загальна сума постачання за останні 12 місяців (за ставками 20%, 7% та 0%).

Умова 3.2 означає, що ПДВ з урахуванням поданої накладної за період не має значних відхилень від звичайного для підприємства. У формулі:

  • Р – сума ПДВ у зареєстрованих у звітному місяці податкових накладних з урахування поданої на реєстрацію податкової накладної;
  • Рм – найбільша місячна сума ПДВ за останні 12 місяців, зазначена в податкових накладних та розрахунках коригування, які зареєстровані в ЄРПН

Якщо жоден з 3-х вищенаведених критеріїв не виконується, то податкова накладна направляється на наступний етап – перевірку ризикованості платника податку.

Етап 2. Ризиковість платника податку

Виконання хоча б одного з нижченаведених критеріїв означає автоматичне блокування (детальніше – див. Критерії № 4065): :

  • платник податку зареєстрований на недійсні або підроблені документи;
  • платника податку оформлено на підставну, померлу або неіснуючу особу;
  • платник податку зареєстрований особами, які не мали наміру здійснювати фінансово-господарську діяльність;
  • платник податку зареєстрований без відома та згоди його засновників;
  • наявний обвинувачуваний вирок суду щодо посадової особи платника податку за ст. 205 Кримінального кодексу (фіктивне підприємництво).

Якщо виконуються наступні критерії блокування податкових накладних, то ПН може блокуватися після розгляду такого платника податків комісією ДФС:

  • платник податку зареєстрований на непідконтрольній території України, тобто території АТО чи Криму;
  • платник податків має дуже короткий період існування (не більше 3х місяців з дати реєстрації);
  • платник податків не має відкритого рахунку у банківській установі, крім рахунку в ДКСУ;
  • службова особа платника податку та/або його засновник є службовою особою та/або засновником суб’єкта господарювання, якого було ліквідовано через процедуру банкрутства в останні 3 роки;
  • платник податку не подав до ДФС фінансову звітність за останній звітний період, або податкову декларацію з ПДВ за останні 2 періоди ;
  • є інформація ДФС про наявність ризикових операцій у платника податку.

Якщо платник податку не відповідає жодному з цих критеріїв, то податкова накладна йде на наступний етап.

Етап 3. Позитивна податкова історія платника податку

У разі наявності позитивної історії податкова накладна (чи розрахунок коригування) реєструються навіть якщо вони підпадають під критерії ризикованості самої операції, тобто вони не йдуть на 4-й етап моніторингу. Що таке позитивна історія ДФС роз’яснила у Показниках № 960.

Показниками, які визначають позитивну податкову історію платника податку є такі:

  • немає покупців зі значними обсягами закупівель. Обсяг постачання/реалізації має не перевищувати 150 тис. грн на одного покупця, що є платником ПДВ;
  • значна частка покупців, що не є платниками ПДВ, а саме більше 50% загального обсягу постачання (реалізації) за останні 6 місяців;
  • торгівля однаковими товарами чи послугами. Частка такого товару чи послуги має перевищувати 50% від загальної суми постачання товарів (послуг) за останні 6 місяців. Інший варіант – протягом 4-х місяців з останніх 6 місяців реалізуються товари (послуги) з однаковими кодами УКТ ЗЕД (або ДКПП) з часткою 20% від загального обсягу постачання платника податку;
  • володіння значними матеріальними ресурсами, що вказує на “серйозність” платника податку. Під цим розуміється наявність залишкової вартості основних засобів більше 1 млн грн або наявність власних (орендованих) земельних ділянок більше 200 га або орендованих земельних ділянок комунальної та/або державної власності площею не менше 0,5 га (станом на 01.01.2018) ;
  • сплата ЄСВ, що перевищує в розрахунку на одного працюючого ЄСВ з мінімальної зарплати в 1.5 рази за останні 12 місяців (≈1229 грн на особу у 2018 році та 1377,09 грн у 2019 році);
  • загальна сума ЄСВ, податків та зборів становить більше 5 млн грн у попередньому звітному році.

ДФС має розраховувати та оприлюднювати кожного 10-го числа місяця наступного за звітним показники (критерії), які характеризують позитивну історію кожного платника податку. Вони мають будуть доступними для платників податку в їх електронних кабінетах.

Якщо платник податку не має позитивної історії, то податкова накладна йде на останній вирішальний етап перевірки.

Етап 4. Критерії ризиковості здійснення операцій

До цих критерії належать (детальніше – див. Критерії № 4065):

  • невідповідність обсягу постачання товару (послуги) залишку такого товару (послуги) на складі та перевищення відсоткового рівня ризикованого товару, визначеного відповідно до податкового навантаження. Тут якраз знадобиться уже знайома по минулому року Таблиця даних платника податку. Перелік ризикованих товарів і їх кодів наведено на згаданому сайті ДФС;
  • відсутність ліцензії на підакцизний товар, що зазначений у податковій накладній, яка реєструється;
  • відсутність актуального запису в Реєстрі платників акцизного податку по суб’єкту господарювання, який реалізує пальне;
  • зупинення реєстрації розрахунків коригування на підміну товару. Тут також корисною є Таблиця даних платника податку.

Якщо податкова накладна виповідає хоча б під один з вищенаведених критеріїв ризиковості операцій, то вона блокується.

Зміни в порядку ведення ЄРПН

Новим також стає більша деталізація квитанції про блокування та оприлюднення показників моніторингу на веб-сайті ДФС. Квитанція має пояснювати, які саме критерії ризиковості платника податку чи ризиковості операції стали причиною блокування, а також містити пропозиції ДФС щодо надання пояснень та копій документів, достатніх для розблокування податкової накладної чи розрахунку коригування.

Інформація про рішення комісії щодо блокування також стає відомою для платника податку протягом операційного дня в електронному кабінеті. Таким чином, вся процедура від блокування до надання пояснень відбувається в електронному вигляді.

Таблиця даних платника податків та її роль

Уже відома Таблиця даних залишається діяти і в оновленій системі (дод. 3 Порядку № 117). Вона містить інформацію щодо платника податку (коди товарів та послуг, постачання яких здійснюється на постійній основі). Таблиця подається разом з копіями документів при зупиненні реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування). Якщо Таблиця уже подавалася в минулому році, то повторно її подавати уже не потрібно.

Таблиця розглядається комісією регіонального рівня протягом 5 днів, які є настають за днем надходження відомостей від платника податку. Комісія має прийняти рішення, чи враховувати дану інформацію.

Новим у процедурі є автоматичний розгляд Таблиці для деяких платників податку, а саме:

  • сільськогосподарських підприємств, що внесені до Реєстру отримувачів бюджетної дотації тощо;
  • платників податку, по яким виконуються певні критерії, зокрема податкове навантаження перевищує 2%, а питома вага продукції з Таблиці перевищує 25% за останні 12 календарних місяців.

У разі надходженні інформації про недостовірність поданих даних, автоматичний розгляд Таблиць по такому платнику податку припиняється.

Порядок роботи комісій з розблокування 2019

У разі блокування податкової накладної платник податку має 365 календарних днів для надання ДФС пояснень щодо розблокування, які настають за датою виникнення податкового зобов’язання, що було відображено в такій накладній чи розрахунку коригування. ДФС створює для цього дворівневі комісії:

Рівень

Склад

Обсяг постачання платника податку

Призначення

Час розгляду

1 (регіональний)

Головні управління ДФС в областях, м. Київ та Офіс великих платників податків

< 30 млн грн  та які не відповідають критеріям ризиковості платника податку

розглядаються питання остаточної реєстрації або блокування, приймає та скасовує Таблицю даних платника податку

відводиться 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів

2 (центральний)

комісія ДФС

> 30 млн грн  та/або які не відповідають критеріям ризиковості платника податку

комісія розглядає рішення регіональної комісії по платниках податків, здійснює контрольні функції, приймає та скасовує Таблицю даних платника податку

відводиться 7 робочих днів, які настають за днем отримання пояснень і документів. Якщо в цей термін комісія не встигає, то набуває чинності рішення регіональної комісії

Якщо протягом 7 робочих днів взагалі жодна з комісій не виносить рішення, то ПН/РК розблоковується та реєструється.

Оскарження рішення комісій

Оскарження рішення комісії можна здійснити в адміністративному або судовому порядку протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання такого рішення від ДФС.

В адміністративному порядку розгляд скарг здійснює спеціальна комісія ДФС з питань розгляду скарг. Скарга має бути розглянута протягом 10 календарних днів з дня її отримання. При позитивному рішення комісії або порушенні даного терміну, податкова накладна має бути зареєстрованою.

logo
Потрібен цей файл?

 Зареєєструйтеся та скачуйте будь-які файли на порталі:

 ✔ бланки документів

 ✔ зразки заповнення бухгалтерських форм

 ✔ приклади наказів, положень, інструкцій, довідок

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
або зайти через соцмережі
Зареєструватися і скачати файл
Потрібен цей файл?

 Зареєєструйтеся та скачуйте будь-які файли на порталі:

 ✔ бланки документів

 ✔ зразки заповнення бухгалтерських форм

 ✔ приклади наказів, положень, інструкцій, довідок

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
або зайти через соцмережі
Зареєструватися і скачати файл
Найцікавіше — далі!

Дочитайте до кінця, щоб не випустити нюансів, які важливі саме для Вас

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
Реєстрація за хвилину!
Зареєструватися і дочитати
×

Отримуйте найсвіжіші новини бухгалтерії у Messenger

 

Ми готуємо для вас найсвіжіші новини бухгалтерії. Отримуйте їх першими!

Підписатися на новини