Головбух

Оприбуткування неоплачених активів

  • 3 серпня 2017
  • 363

Підприємство придбало основний засіб, але не повністю за нього розрахувалось. А за умовами договору право власності на таке майно переходить з моменту повної оплати

Підприємство придбало основний засіб, але не повністю за нього розрахувалось. А за умовами договору право власності на таке майно переходить з моменту повної оплати. Чи можна ввести в експлуатацію такий основний засіб та амортизувати його?

Абсолютно НОВИЙ бухгалтерський ЗВІТ

Зміни у неподатковій звітності підприємств у нашому бухобліку відбуваються нечасто. А щоб з’явився абсолютно новий звіт, то уже й не пам’ятаємо, коли це було. Але він з’явився, завітавши до нас з Європи. Він не входить до складу фінансової звітності, але містить фінансову інформацію. І може містити нефінансову. Мова йде про Звіт про управління, який уже вперше треба буде подати за 2018 рік. Хто має складати Звіт про управління? Кому його подавати? Що має містити Звіт про управління? Як скласти Звіт про управління? Чи є хоча б якісь методрекомендації з його складання?

До активів відносять ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, призведе до отримання економічних вигод у майбутньому (ст. 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV ; далі ― Закон про бухоблік; п. 3 розд. І НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» ).

Що означає контрольованість ресурсів, Закон про бухоблік та вітчизняна стандартизація не визначають. Однак у листі від 04.10.2010 № 31-34020-20-10/26573 фахівці Мінфіну роз’яснили, що контрольованим є ресурс, вигоди від використання якого, як очікується, надходитимуть підприємству. При цьому підприємство може обмежити доступ до цих вигід іншим.

Водночас згідно з параграфом 13 МСБО 38 «Нематеріальні активи» суб’єкт господарювання контролює актив тоді, коли він має повноваження отримувати майбутні економічні вигоди, що надходять від основного ресурсу, та обмежувати доступ інших до цих вигід. Тобто тлумачення поняття контролю у роз’ясненні Мінфіну співзвучне тому, що наведено й у міжнародному стандарті.

П’ять причин провести інвентаризацію

Оприбуткування неоплачених активів
Олена Сердюкексперт МСFR Головбух, канд. екон. наук
З 01.01.2019 вже всі великі і середні підприємства оприлюднюватимуть річну фінзвітність разом з аудиторським висновком на власній веб-сторінці. Висновки стосуватимуться фінзвітності за 2018 рік. Отже, багатьом підприємствам на вимогу аудиторів доведеться провести річну інвентаризацію. Є ще принаймні п’ять причин, щоб провести інвентаризацію до кінця року.

Тож у нашій ситуації покупцю майна потрібно ретельно проаналізувати умови договору купівлі-продажу та встановити, чи існує контроль над отриманим майном. Якщо такого контролю немає, то не можна й оприбутковувати майно на баланс підприємства, вводити його в експлуатацію як основний засіб та амортизувати.

Додамо, що з позиції цивільного законодавства договором може бути встановлено, що право власності на переданий покупцеві товар зберігається за продавцем, зокрема, до оплати товару. У такому разі покупець не має права до переходу до нього права власності розпоряджатися товаром, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає із призначення та властивостей товару. І якби покупець прострочив оплату товару або відмовився його оплатити, продавець мав би право вимагати від нього повернення товару (ст. 692 , 697 Цивільного кодексу України ).

Отже, з огляду на умови ситуації, найімовірніше, у покупця немає контролю над отриманим майном. Адже до надходження всієї суми оплати за таке майно зобов’язання покупця не можуть вважатися повністю виконаними і за продавцем зберігається право власності на таке майно.

ОСНОВНІ ЗАСОБИ: проблемні питання та їх розв’язок

Оприбуткування неоплачених активів
МОРОЗОВСЬКА Галина експерт з питань обліку та оподаткування
Роз’яснення контролерів і судова практика з таких питань: • до якої групи основних засобів у бухгалтерському і податковому обліку віднести холодильник, мікрохвильову піч, пилосос; • чи включають витрати на страхування об’єкта до його первісної вартості; • витрати на ремонт придбаного основного засобу до введення його в експлуатацію збільшують первісну вартість; • чи виникають у податковому обліку різниці за амортизацією МНМА; • як встановити вартість оприбуткування; • чи можна їх амортизувати; • ліквідаційна вартість: чи обов’язково її встановлювати; • чи призупиняють амортизацію на період ремонту; • чи обов’язково дооцінювати об’єкт основних засобів, якщо його залишкова вартість — 0 грн; • чи списувати з балансу повністю замортизовані основні засоби

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас в курсі всіх податкових подій!

Освітні заходи
Перевірте свої знання та здобудьте нові
Взяти участь
Інтернет-магазин
Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплатиі станьте нашим читачем просто зараз
Ми в соцмережах
Потрібен цей файл?

 зареєєструйтеся та скачуйте будь-які файли на порталі:

 ✔ бланки документів

 ✔ зразки заповнення бухгалтерських форм

 ✔ приклади наказів, положень, інструкцій, довідок

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт Знадобиться лише хвилина!
Скачати файл