Головбух

Облік придбання комп’ютерної техніки

  • 6 липня 2017
  • 3735

Як відбувається облік придбання комп’ютерної техніки та до яких видів активів її можна віднести?

Підприємство придбало комп’ютер вартістю 10 тис. грн., планшет за 13 тис. грн. та обкладинку для планшета за 2500 грн. У який спосіб класифікувати такі активи? Яким буде строк їх корисного використання?

Насамперед нагадаємо, що основними засобами є об’єкти, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких перевищує один рік або операційний цикл, якщо він довший за рік. А вартісні ознаки таких активів мають відповідати критерію для визнання основних засобів (п. 4, 5 П(С)БО 7 «Основні засоби»).

Зчаста орієнтиром для встановлення вартісного критерію визнання основних засобів у бухгалтерському обліку є підпункт 14.1.138 Податкового кодексу України (ПК). У ньому зазначено, що до основних засобів належать необоротні активи, вартість яких перевищує 6000 грн. Та все ж обрання такого вартісного критерію для цілей бухгалтерського обліку залежить від самостійного рішення підприємства і може вважатися елементом його облікової політики (п. 2.1 Методичних рекомендацій щодо облікової політики підприємства, затверджених наказом Мінфіну від 27.06.2013 № 635).

Так само від рішення підприємства залежить і тривалість строку корисного використання основного засобу. Адже у бухгалтерському обліку нарахування амортизації можна здійснювати (але не обов’язково!) зважаючи на мінімально допустимі строки корисного використання основних засобів, встановлені податковим законодавством (п. 26 П(С)БО 7).

Абсолютно НОВИЙ бухгалтерський ЗВІТ

Зміни у неподатковій звітності підприємств у нашому бухобліку відбуваються нечасто. А щоб з’явився абсолютно новий звіт, то уже й не пам’ятаємо, коли це було. Але він з’явився, завітавши до нас з Європи. Він не входить до складу фінансової звітності, але містить фінансову інформацію. І може містити нефінансову. Мова йде про Звіт про управління, який уже вперше треба буде подати за 2018 рік. Хто має складати Звіт про управління? Кому його подавати? Що має містити Звіт про управління? Як скласти Звіт про управління? Чи є хоча б якісь методрекомендації з його складання?

Що є об’єктом основних засобів

Власне визначення поняття «об’єкт основних засобів» є доволі широким. Таким об’єктом, зокрема, може бути:

  • закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього;
  • комплекс конструктивно з’єднаних предметів, які виконують певну роботу лише у складі комплексу;
  • інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється підприємством.

Якщо один об’єкт основних засобів складається із декількох частин з різним строком корисного використання (експлуатації), то кожну з цих частин можна визнавати окремим об’єктом основних засобів (п. 4 П(С)БО 7).

Тож підприємство має самостійно вирішити, чи вважати елементи комп’ютерної техніки (мишка, монітор, клавіатура тощо) єдиним об’єктом основних засобів. Те саме стосується і планшета й обкладинки до нього.

Для прикладу: якщо підприємство вважає, що строки корисного використання (експлуатації) планшета й обкладинки до нього будуть відрізнятися, воно має право кожен із цих елементів окремо перевіряти на критерії визнання основного засобу. Ще одним аргументом для їх відокремленого обліку може бути й той факт, що користування планшетом можливе без використання обкладинки.

Зауважимо, що в разі коли певний елемент (наприклад, обкладинка до планшета) матиме очікуваний строк корисного використання (експлуатації) менше ніж рік, його варто обліковувати як оборотний актив. У бухгалтерському обліку для цього можна, зокрема, скористатися рахунком 22 «Малоцінні та швидкозношувані предмети».

Додамо, що необоротний актив, який не відповідає вартісному критерію для визнання основного засобу, вважається малоцінним необоротним матеріальним активом. Його обліковують на субрахунку 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи».

ОСНОВНІ ЗАСОБИ: проблемні питання та їх розв’язок

Облік придбання комп’ютерної техніки
МОРОЗОВСЬКА Галина експерт з питань обліку та оподаткування
Роз’яснення контролерів і судова практика з таких питань: • до якої групи основних засобів у бухгалтерському і податковому обліку віднести холодильник, мікрохвильову піч, пилосос; • чи включають витрати на страхування об’єкта до його первісної вартості; • витрати на ремонт придбаного основного засобу до введення його в експлуатацію збільшують первісну вартість; • чи виникають у податковому обліку різниці за амортизацією МНМА; • як встановити вартість оприбуткування; • чи можна їх амортизувати; • ліквідаційна вартість: чи обов’язково її встановлювати; • чи призупиняють амортизацію на період ремонту; • чи обов’язково дооцінювати об’єкт основних засобів, якщо його залишкова вартість — 0 грн; • чи списувати з балансу повністю замортизовані основні засоби

Нарахування податкової амортизації

Розрахунок різниць, передбачених розділом ІІІ ПК, вимагає від платників податку на прибуток, зокрема, нараховувати податкову амортизацію основних засобів (ст. 138 ПК). При цьому для податкових цілей актив можна вважати основним засобом лише в разі його відповідності критеріям, зазначеним у підпункті 14.1.138 ПК.

Важливо, що податковій амортизації підлягають основні засоби, що їх підприємство використовує у господарській діяльності (пп. 138.3.214.1.36 ПК).

Нагадаємо, що перейматися розрахунком «необоротних» різниць мають лише ті платники податку на прибуток, які за останній річний звітний період отримали понад 20 млн. грн. річного «бухгалтерського» доходу або не прийняли рішення про незастосування різниць (пп. 134.1.1 ПК).

Для цілей розрахунку податкової амортизації різну комп’ютерну техніку можна відносити до 4-ї групи основних засобів із мінімально допустимим строком корисного використання два роки.
 

П’ять причин провести інвентаризацію

Облік придбання комп’ютерної техніки
Олена Сердюкексперт МСFR Головбух, канд. екон. наук
З 01.01.2019 вже всі великі і середні підприємства оприлюднюватимуть річну фінзвітність разом з аудиторським висновком на власній веб-сторінці. Висновки стосуватимуться фінзвітності за 2018 рік. Отже, багатьом підприємствам на вимогу аудиторів доведеться провести річну інвентаризацію. Є ще принаймні п’ять причин, щоб провести інвентаризацію до кінця року.

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас в курсі всіх податкових подій!

Освітні заходи
Перевірте свої знання та здобудьте нові
Взяти участь
Інтернет-магазин
Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплатиі станьте нашим читачем просто зараз
Ми в соцмережах
Потрібен цей файл?

 зареєєструйтеся та скачуйте будь-які файли на порталі:

 ✔ бланки документів

 ✔ зразки заповнення бухгалтерських форм

 ✔ приклади наказів, положень, інструкцій, довідок

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт Знадобиться лише хвилина!
Скачати файл