Щоб реалізовувати алкогольні напої, доведеться не лише отримати ліцензію, а й подавати особливу звітність. Консультація допоможе з’ясувати, як правильно заповнити Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі (форма № 1-ОА (місячна), та заощадить час на складання інших численних звітів.
Хто подає звіт
Звіт складають і подають суб’єкти господарювання усіх форм власності, які одержали ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями. Подають до органів ДФС за основним місцем обліку суб’єкта господарювання.
Якщо підприємство має у своєму складі структурні одиниці, заповнюють один звіт за все підприємство з його структурними одиницями і подають за основним місцем обліку.
Звіт подають лише в електронній формі. Для цього необхідно мати/оформити електронний цифровий підпис і скористатися, наприклад, програмним забезпеченням Єдиного вікна подання електронної звітності ДФС.
Коли подавати звіт
Звіт подають щомісяця до 10-го числа місяця, наступного за звітним (останній день подання — 9-те число!). Якщо останній день подання звіту припадає на вихідний день, він переноситься на найближчий робочий день.
Як заповнити звіт
Звіт за формою № 1-ОА (місячна) складається із трьох таблиць. Його затверджує наказ Мінфіну від 11.02.2016 № 49. Щоб його заповнити, знадобляться:
- Порядок заповнення форми звіту № 1-ОА «Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі», затверджений наказом Мінфіну від 11.02.2016 № 49 (далі — Порядок № 49);
- додаток до наказу Мінфіну від 11.02.2016 № 49 з кодами продукції та адміністративно-територіальних одиниць (далі — Додаток № 49).
Звіт заповнюють у декалітрах з округленням до трьох знаків після коми (у цьому можна переконатися, якщо розглянути електронну форму даного звіту із програмного забезпечення Єдиного вікна).
Декалітр (скор. дал) — це одиниця виміру об’єму рідини (у т. ч. алкогольних напоїв). Це величина, що в 10 разів більша за літр, тобто 1 дал = 10 л. В оптовій торгівлі кількість алкогольних напоїв обліковують у літрах. Щоб заповнити звіт № 1-ОА, літри переводять у декалітри. Наприклад, 0,5 л у формі відображають як 0,050 дал; 1 л — як 0,100 дал; 10 л — як 1,000 дал, 100 л — як 10,000 дал і т. д.
Розглянемо, як заповнити табличну частину звіту за формою № 1-ОА (місячна) на підставі Порядку № 49 і деяких роз’яснень ДФС у ЗІР.
Рядок звіту |
Як заповнювати |
Розділ І. Обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв |
|
Графи 1 і 2 — код продукції та вид продукції |
Код і назви видів продукції необхідно брати з Додатка № 49. Алкогольні напої займають коди з 29 по 68 та 84 (пиво із солоду). Додаток містить код продукції (його вписуємо до графи 1 звіту), код продукції згідно з УКТ ЗЕД (використовуємо в податкових накладних), а також вид продукції (його вписуємо до графи 2 звіту) |
Графа 3 — залишок продукції на початок звітного місяця |
Зазначаємо залишок алкогольних напоїв за кожним видом на початок місяця. Його можна заповнити, наприклад, на основі кількісного аналізу субконто за звітний місяць за рахунком 28 «Товари» в 1С чи аналогами («сальдо на початок періоду»). Але для цього алкоголь слід згрупувати за видами або кодами УКТ ЗЕД (їх узгодженість із кодами звіту бачимо в Додатку № 49). Доцільно також використовувати інвентаризаційні відомості за результатами переобліку (особливо для ФОП) |
Графи 4, 5, 6, 7 — обсяги придбання алкогольних напоїв у звітному місяці усього, у тому числі від виробника, від підприємств оптової торгівлі та за імпортом |
Зазначаємо обсяги придбання алкогольних виробів за відповідними джерелами. Це стосується лише алкоголю, фактично отриманого від постачальників (попередньо оплачений алкоголь сюди не входить). Тут також може стати у пригоді кількісний аналіз субконто за рахунком 28, але цього разу — його дебетовий оборот у розрізі видів алкогольних напоїв. Для ФОП зводимо інформацію з первинних документів (накладних, фіскальних чеків тощо). У даних графах (графи 4, 5) також зазначаємо кількість виробів, які суб’єкт господарювання виробив самостійно. У разі повернення раніше придбаної продукції її обсяги відображаємо від’ємним значенням |
Графи 8, 9, 10, 11 — обсяги реалізації алкогольних напоїв у звітному місяці усього, у тому числі у роздрібну торгівлю, підприємствам оптової торгівлі та на експорт |
Зазначаємо обсяги реалізованих алкогольних виробів за відповідними джерелами. Це стосується лише алкоголю, який фактично реалізували покупцям (попередньо оплачений алкоголь сюди не входить). Тут стане у пригоді аналіз субконто за рахунком 28, його кредитовий оборот у розрізі видів алкогольних напоїв. Для ФОП такий показник також можна отримати на основі аналізу фіскальних чеків РРО. У разі повернення раніше реалізованої продукції її обсяги відображаємо від’ємним значенням |
Графа 12 — витрати при проведенні внутрішньоскладських операцій, транспортуванні тощо |
Показуємо втрати алкоголю під час транспортування та на складі, якщо вони були (наприклад розбиття пляшок тощо) |
Графа 13 — залишок продукції на кінець звітного місяця |
Обчислюємо його за звичайним бухгалтерським рівнянням: графа 3 (залишок на початок) + графа 4 (придбання) – графа 8 (реалізація) – графа 12 (внутрішні втрати). Такий самий результат маємо отримати шляхом кількісного аналізу за місяць субконто за рахунком 28 |
Графа 14 — примітки |
Заповнювати необов’язково. Порядок № 49 не містить інформації щодо того, що тут має бути. Однак у ЗІР податківці радять зазначати:
|
Розділи ІІ і ІІІ. Перелік контрагентів, у яких здійснювалося придбання (яким здійснювалася реалізація) алкогольних напоїв |
|
Графа 1 — код адміністративно-територіальної одиниці |
Зазначаємо код території згідно Додатка № 49 |
Графи 2, 3 — найменування/прізвище, ім’я, по-батькові, код за ЄДРПОУ/реєстраційний номер |
Зазначаємо найменування (з первинних документів) контрагентів та їхні ЄДРПОУ або ПІБ та реєстраційні номери для ФОП |
Графа 4 — код продукції |
Беремо код продукції з Додатка № 49 |
Графа 5 — всього придбано/реалізовано алкогольних напоїв у звітному місяці |
Зазначаємо кількість придбаного/реалізованого алкоголю, що відповідає коду у графі 4 |
Окремо розглянемо, як звітувати про продукцію за групами підпорядкованих кодів:
- 33 «Вина виноградарі» (коди 34-39);
- 40 «Виноматеріали» (коди 41-46);
- 59 «Лікеро-горілчані вироби» (коди 60-63).
Щодо таких виробів інформацію у звіті наводять двічі: один раз як самостійний код і вид продукції, другий раз — у складі відповідного коду та виду продукції. Наприклад, окремо наводять суми за віскі (код 61), ромом (код 62), але також їх включають до суми за рядком лікеро-горілчаних виробів (код 59).
У Звіті № 1-ОА передбачено відображення показників у графах «Вид продукції» та «Код продукції», зокрема:
Отже, продукція, яка відноситься до кодів 34, 37, 41, 42, 43, 46, 60-63 відображається у звітах щодо виробництва й обігу спирту, алкогольних напоїв двічі: перший раз як самостійний код та вид продукції (34, 37, 41, 42, 43,46, 60-63) та другий — у складі відповідного коду та виду продукції, до складу якого такий код та вид віднесено (33, 40, 59). Тобто значення показників продукції:
Водночас не відображення у відповідних звітах обсягів продукції у графах «Вид продукції» та «Код продукції», у тому числі, по кодах 34, 37, 41, 42, 43,46, 60-63, вважається наданням звіту з недостовірними даними незалежно від заповнення показників по кодах 33, 40, 59. |
Якщо не зазначити продукцію за кодами 34-39, 41-46, 60-63, це вважатимуть недостовірним поданням даних незалежно від того, чи включили суми за зазначеними продуктами до загальних рядків (коди 33, 40, 59). Наслідком є штраф.
До звіту № 1-ОА «Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі» включають:
|
Що робити, якщо припустилися помилки
У цьому звіті ліпше не помилятися, адже Порядок № 49 та інші нормативні документами не передбачають механізму виправлення помилок. Звіт розроблений заради державного контролю за регулюванням виробництва, експорту, імпорту, оптової торгівлі алкогольними напоями, а також посилення боротьби з їх незаконним виробництвом та обігом і не належить до податкової звітності. Тому на подання звіту за формою № 1-ОА не поширюється норма пункту 50.1 Податкового кодексу України про уточнюючий розрахунок до податкової звітності.
Отже, поняття «уточнюючий звіт» у даній ситуації немає. Однак консультація ДФС у ЗІР (категорія 115.05) говорить про те, що суб’єкт господарювання у разі виявлення помилки у звіті може звернутися письмово до органу контролю з обгрунтуванням обставин помилково поданої звітності та проханням її не визнати, а також повторно сформувати і подати такий звіт із виправленими показниками. Однак штрафних санкцій за неподання, несвоєчасне подання, недостовірні відомості уникнути не вдасться — навіть, якщо знайшли помилку самостійно.
Яка відповідальність є щодо звіту
Відповідальність визначає абзац 18 частини другої статті 17 Закону України «Про державне регулювання виробів і обігу спирту етилового, коньячного, і плодового, алкогольних та тютюнових виробів» від 19.12.1995 № 481/95-ВР. За неподання чи несвоєчасне подання звіту або подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (у т. ч. імпорту та експорту) алкогольних напоїв — штраф у розмірі 17 000 грн. Штраф накладає ДФС. У разі несплати такий штраф стягують за рішенням суду.