Усе, що ви хотіли знати про ліцензії у роздрібній торгівлі

234
Торгувати небезпечними товарами, які можуть завдати шкоди чи спричинити смерть, дозволено лише з ліцензією. Тому суб’єкт господарювання має знати, коли саме потрібна ліцензія, скільки вона коштує і як її отримати, якщо хоче збувати «ліцензійні» товари

Обов’язковому ліцензуванню підлягає торгівля такими товарами:

  • спирт етиловий, коньячний і плодовий, алкогольні напої та тютюнові вироби;
  • лікарські засоби;
  • наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори за переліком, визначеним КМУ;
  • вогнепальна зброя невійськового призначення та боєприпаси до неї, холодна зброя, пневматична зброя калібру понад 4,5 мм і швидкістю польоту кулі понад 100 м/с;
  • спеціальні засоби, заряджені речовинами сльозогінної та дратівної дії, індивідуального захисту, активної оборони (ст. 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 № 222-VIII).

Розглянемо найпоширеніші з ліцензованих видів роздрібної торгівлі: продаж алкогольних напоїв, тютюнових виробів і лікарських засобів.

Роздрібна торгівля алкоголем/тютюном

Торгувати вроздріб алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами можуть суб’єкти господарювання всіх форм власності, у т. ч. виробники, якщо мають ліцензії (ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.1995 № 481/95-ВРдалі — Закон № 481).

Суб’єкти господарювання, які отримали ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, мають право продавати сидр і перрі (без додання спирту). Окрема ліцензія на роздрібну торгівлю ними не потрібна. 

Щоб отримати ліцензію, уповноважена особа суб’єкта господарювання має подати чи надіслати рекомендованим листом заяву до Головного управління ДФС за місцем провадження торговельної діяльності або передати заяву через центри обслуговування платників (ЦОП), створені в ДПІ (крім створених у м. Києві).

Ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами видають окремо на кожне місце торгівлі. У пунктах дрібнороздрібної торговельної мережі мають бути копії ліцензій на роздрібну торгівлю тютюновими виробами й алкогольними напоями, завірені підписом відповідальної особи та печаткою органу, що їх видав.

Скільки ліцензій отримувати підприємству, що має місця торгівлі в різних районах?

Підприємство має отримати окрему ліцензію на кожну торговельну точку. Тобто кількість ліцензій, які потрібно придбати, прямо залежить від кількості місць торгівлі. 

Причому місця торгівлі мають відповідати визначенню згідно із Законом № 481: місце торгівлі — місце реалізації товарів, у т. ч. на розлив, у одному торговельному приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів — без обмеження площі, для алкогольних напоїв — торговельною площею не менше 20 кв. м, обладнане реєстраторами розрахункових операцій (РРО) або де є книги обліку розрахункових операцій (КОРО), у яких фіксують виручку від продажу алкогольних напоїв і тютюнових виробів незалежно від того, чи оформлюють через них продаж інших товарів.

Скільки ліцензій на торгівлю алкоголем отримувати, якщо магазин і кафе — в одному приміщенні?

Усе, що ви хотіли знати про ліцензії у роздрібній торгівлі Останній день торгівлі за ліцензією — день, який передує кінцевій даті, зазначеній у ліцензії

 Якщо підприємство займає декілька відокремлених приміщень у одній будівлі, навіть різних за типом (магазин, ресторан, кафе, буфет тощо), то всі ці приміщення вважають однією структурною одиницею.

Тому суб’єкт господарювання повинен придбати одну ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями. А в додатку до ліцензії зазначити адресу місця торгівлі, перелік РРО та інформацію про них, оскільки для місця торгівлі алкогольними напоями щорічну плату за ліцензію справляють за кожен окремий зазначений у ліцензії РРО (КОРО), що є у цьому місці торгівлі.

Усі місця зберігання алкогольних напоїв, розміщені за іншою адресою, ніж місце торгівлі, суб’єкт господарювання має внести до Єдиного реєстру місць зберігання (далі — Реєстр) і отримати відповідні довідки про внесення таких місць зберігання до Реєстру.

У заяві про видачу ліцензій зазначають вид господарської діяльності (роздрібна торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами), адресу місця торгівлі та інші дані*. Ліцензію видають на один рік. Після закінчення строку дії ліцензії слід отримати нову.

* Перелік РРО (КОРО), які є в місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення, реєстраційні номери свідоцтв РРО (КОРО), які є в місці торгівлі, дата початку їх обліку в органах ДФС — для заяви на видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями.

Вартість ліцензії підприємці оплачують щоквартально рівними частками (першу чверть вартості ліцензії потрібно внести ще до її отримання). Для «тютюнової» ліцензії встановлено фіксовану вартість для кожного місця торгівлі, а вартість «алкогольної» ліцензії на кожне місце торгівлі пропорційна до кількості наявних РРО (КОРО).

Вартість ліцензії на роздрібну торгівлю

Вид товару

Розмір плати

Алкогольні напої, крім сидру та перрі (без додання спирту)

8000 грн на кожний окремий, зазначений у ліцензії РРО (КОРО), що є в місці торгівлі*

500 грн на кожний окремий, зазначений у ліцензії РРО (КОРО), що є в місці торгівлі**

Тютюнові вироби

2000 грн на кожне місце торгівлі*

250 грн на кожне місце торгівлі**

Сидр і перрі (без додання спирту)

780 грн на кожне місце торгівлі незалежно від його територіального розміщення

* У тому числі для місць торгівлі, розміщених за межами території міст обласного підпорядкування і міст Києва та Севастополя на відстані до 50 км та які мають торговельні зали площею понад 500 кв. м.

** Для місць торгівлі на території сіл і селищ, за винятком розміщених у межах території міст.

У ліцензії немає позначки про сплату: чи буде штраф?

Інформацію про сплату чергового платежу вносять до ліцензії відповідно до Положення про порядок видачі ліцензій на право оптової торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, затвердженого постановою КМУ від 31.03.1999 № 500, і наказу ДФС «Про затвердження Рекомендацій щодо організації роботи головних управлінь ДФС України із приймання документів та видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами» від 24.10.2014 № 213.

Однак Закон № 481 не передбачає фінансових санкцій у вигляді штрафу за роздрібну торгівлю алкогольними напоями і тютюновими виробами на підставі ліцензії, в якій немає інформації про сплату чергового платежу до моменту анулювання ліцензії.

Чи можна торгувати алкогольними напоями та тютюновими виробами вроздріб через інтернет-магазин?

Підприємства торгують уроздріб алкогольними напоями відповідно до Правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями, затверджених постановою КМУ від 30.07.1996 № 854 (далі — Правила № 854). Суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити стан приміщень для роздрібної торгівлі алкогольними напоями згідно із санітарно-технічними, санітарно-гігієнічними, технологічними, протипожежними та іншими нормами, а також можливість використання електронних платіжних засобів під час розрахунків за продані товари відповідно до законодавства (п. 4 Правил № 854).

Суб’єкт господарювання повинен мати торговельне приміщення (будівлю) площею не менш як 20 кв. м, обладнане відповідним торговельно-технологічним устаткуванням (вітрини, прилавки, пристінні гірки тощо), охоронною і протипожежною сигналізацією, з достатнім освітленням, опаленням і вентиляцією, а у передбачених законодавством випадках забезпечити умови для застосування РРО, зберігання матеріальних цінностей.

Торгувати вроздріб тютюновими виробами слід відповідно до Правил роздрібної торгівлі тютюновими виробами, затверджених наказом Мінекономіки від 24.07.2002 № 218. Зокрема, належно зберігати та реалізовувати тютюнові вироби у відповідних приміщеннях.

Отже, суб’єкти господарювання не мають права торгувати алкогольними напоями і тютюновими виробами через інтернет-магазин. Торгувати алкогольними напоями і тютюновими виробами слід за правилами, які передбачають наявність відповідних торговельних і складських приміщень для реалізації.

Як вносити зміни у додаток до ліцензії на роздрібну торгівлю алкоголем?

У додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями зазначають адресу місця торгівлі, перелік РРО/КОРО та інформацію про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери КОРО, які є у місці торгівлі (ч. 25 ст. 15 Закону № 481). У разі зміни відомостей, зазначених у виданій суб’єкту господарювання ліцензії (за винятком змін, пов’язаних із реорганізацією суб’єкта господарювання), орган, який видав ліцензію, на підставі заяви протягом трьох робочих днів видає суб’єкту господарювання ліцензію з урахуванням змін.

Закони не встановлюють окремих вимог до заяви та пакета документів, які підприємці подають для внесення змін у додаток до ліцензії щодо зазначених РРО, за допомогою яких реалізують алкогольні напої. Тому суб’єкт господарювання, аби внести такі зміни, має подати заяву довільної форми. У заяві зазначити:

  • адресу місця торгівлі;
  • перелік РРО (КОРО), які є у місці торгівлі, та інформацію про них: модель, модифікацію, заводський номер, виробника, дату виготовлення;
  • реєстраційні номери посвідчень РРО (КОРО), які є у місці торгівлі, дату початку їх обліку в органах ДФС;
  • документи, до яких слід внести зміни (ліцензія з додатком).

Орган ліцензування на підставі такої заяви протягом трьох робочих днів видає переоформлену ліцензію з урахуванням змін (якщо в результаті внесення таких змін у суб’єкта господарювання кількість РРО (КОРО) залишається незмінною або зменшується). Якщо суб’єкт господарювання збільшив кількість РРО (КОРО), то додатково має внести плату за ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями в розмірі, передбаченому статтею 15 Закону № 481.

Чи вносити зміни до «алкогольно-тютюнових» ліцензій у разі зміни назви населеного пункту чи вулиці?

Якщо перейменували вулицю чи населений пункт, де розміщене місце торгівлі або зареєстрований суб’єкт підприємництва, слід внести відповідні зміни до ліцензії. Позаяк на лицьовому боці ліцензії зазначають:
найменування та місцезнаходження, номер телефону, факс (за наявності) — юридичні особи;

  • прізвище, ім’я та по батькові, паспортні дані (серію, номер, ким і коли виданий, місце проживання), номер телефону (за наявності) — фізичні особи;
  • місце торгівлі;
  • адреси відокремлених від роздрібної мережі місць зберігання алкогольних напоїв або тютюнових виробів (п. 25 Тимчасового порядку видачі ліцензій на право імпорту, експорту спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами, затвердженого постановою КМУ від 13.05.1996 № 493).

Крім того, адресу місця торгівлі суб’єкти господарювання зазначають у додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями (ч. 24 ст. 15 Закону № 481). Наполягають на цьому і податківці (лист ДФС від 06.04.2016 № 7654/6/99-99-11-02-02-15, лист ДФС — ЦО ОВП від 03.02.2016 № 2375/10/28-10-06-11).

Чинне законодавство не передбачає граничних строків, у які суб’єкти господарювання мають подавати заяви на переоформлення ліцензій. Однак спочатку необхідно внести зміни до документів на приміщення, а вже потім переоформляти ліцензію. І краще не зволікати.

Отже, суб’єкт господарювання має скласти й подати до органу ліцензування заяву в довільній формі. До заяви додати документи, що підтверджують зміну відомостей. Орган, що видав ліцензію, на підставі заяви протягом трьох робочих днів видає суб’єктові господарювання ліцензію на новому бланку з урахуванням змін.

Припиняти торгівлю на період переоформлення ліцензії не потрібно. До отримання ліцензії на новому бланку з урахуванням змін суб’єкт господарювання може діяти на підставі копії раніше виданої ліцензії (ЗІР, категорія 115.01).

Роздрібна торгівля ліками

Торгувати лікарськими засобами (як оптово, так і вроздріб) можна лише на підставі відповідної ліцензії, дотримуючи ліцензійних умов. Наразі це Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), затверджені постановою КМУ від 30.11.2016 № 929. Причому йдеться про торгівлю саме лікарськими засобами, а не виробами медичного призначення чи медичними виробами.

На території України можна реалізовувати лише зареєстровані лікарські засоби (за винятком лікарських засобів, виготовлених у аптечних умовах) і тільки за наявності сертифіката якості від виробника або імпортера (або виробника/представника виробника) імпортного лікарського засобу). Неякісні лікарські засоби, у т. ч. ті, термін придатності яких минув, підлягають утилізації і знищенню. Ціноутворення на лікарські засоби та вироби медичного призначення регулює держава. Граничні торговельні (роздрібні) надбавки на ліки на сьогодні встановлює постанова КМУ «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і медичні вироби» від 17.10.2008 № 955.

Органом ліцензування з роздрібної торгівлі лікарськими засобами є Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужба).

Роздрібно торгувати лікарськими засобами можна лише в аптеках і аптечних пунктах. Щоб отримати ліцензію на аптеку чи аптечний пункт, слід подати до Держлікслужби документи:

  • заяву встановленої форми про отримання ліцензії;
  • відомості про наявність матеріально-технічної бази та кваліфікованого персоналу, необхідних для провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами (документ встановленої форми);
  • інформацію в довільній формі про відсутність контролю за діяльністю здобувача ліцензії осіб — резидентів інших держав, що здійснюють збройну агресію проти України;
  • опис документів (два примірники, один з яких залишається у заявника);
  • довіреність (якщо документи подає представник).

Усе, що ви хотіли знати про ліцензії у роздрібній торгівлі Лікарські засоби продають уроздріб винятково в аптеках

Рішення про видачу ліцензії Держлікслужба приймає у строк 10 робочих днів із дня одержання заяви про отримання ліцензії.

Як перевірити, чи має аптека ліцензію?

У верхньому меню офіційного сайту Держлікслужби є розділ «Державні реєстри», який містить Реєстр ліцензій оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами. За ним легко перевірити, чи має власник аптечного закладу ліцензію на відповідну діяльність. Достатньо ввести адресу, частину адреси (місто) або назву суб’єкта господарської дальності (завжди зазначена в аптечному закладі: на вхідних дверях чи у «Куточку споживача») — і отримаєте актуальну інформацію. Усі дані в реєстрі оновлюють щоденно.

У разі позитивного рішення Держлікслужби потрібно сплатити разовий платіж за видачу ліцензії у розмірі одного прожиткового мінімуму (на підставі розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що діє на день, коли орган ліцензування прийняв рішення про видачу ліцензії). Ліцензію видають на необмежений строк.

Які особливості реалізації лікарських засобів юрособою-єдиноподатником?

Приватний заклад охорони здоров’я (юрособа-єдиноподатник) придбаває лікарські засоби у спеціалізованому фармацевтичному закладі. Частину лікарських засобів використовують для надання медичних послуг. Який нормативно-правовий акт регулює облік лікарських засобів у приватному закладі охорони здоров’я? Як реалізують лікарські засоби й обліковують отриману виручку від реалізації з метою оподаткування?

Якщо лікарські засоби купують у спеціалізованому фармацевтичному закладі, слід звертати увагу, чи вони зареєстровані в Україні, чи мають сертифікати якості. А також чи отримав фармацевтичний заклад відповідну ліцензію.

Детальний опис порядку обліку лікарських засобів і медичних виробів на складі закладу охорони здоров’я, у відділеннях та на постах містять Методичні рекомендації ведення обліку лікарських засобів та медичних виробів у закладах охорони здоров’я, затверджені наказом МОЗ від 09.09.2014 № 635. Окремі групи лікарських засобів, зокрема отруйні, сильнодійні, наркотичні, обліковують в окремих журналах. Хоча для ефективного контролю за використанням лікарських засобів предметно-кількісний облік усе ж варто вести за всіма лікарськими засобами.

Реалізацію лікарських засобів, використаних під час надання медпослуг приватним закладом охорони здоров’я, окремо не обліковують. Для цього складають прейскурант (кошторис) медичних послуг.

Методику розрахунку вартості послуг з охорони здоров’я, затверджену наказом МОЗ від 23.05.2011 № 315, скасовано. Тому собівартість медичних послуг визначають відповідно до вимог П(С)БО 16 «Витрати» , а їх продажну вартість  — з урахуванням націнки, встановленої згідно з П(С)БО 9 «Запаси».

Для реалізації лікарських засобів, які не входять до складу медпослуг, потрібна спеціальна ліцензія. Лише за її наявності й винятково через аптечні заклади приватний заклад охорони здоров’я може торгувати ліками.

Під час формування продажних цін на лікарські засоби слід дотримуватись вимог постанови КМУ «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення» від 17.10.2008 № 955.

А ось РРО потрібно застосовувати під час і продажу лікарських засобів, й отримання плати за надані медичні послуги готівкою або із застосуванням платіжних карток. Адже юрособа-єдиноподатник не має пільг щодо використання РРО (п. 296.10 Податкового кодексу України; ПК).

ПК також не містить обмежень щодо перебування на спрощеній системі оподаткування платників, які провадять діяльність із надання медичних послуг і торгівлі лікарськими засобами (п. 291.5 ПК).

Плата за медичні послуги, що надходить від пацієнтів до каси приватного закладу охорони здоров’я або на його рахунок у банку, та виручка від реалізації лікарських засобів через його аптечний кіоск є доходом, що підлягає оподаткуванню єдиним податком (п. 292.1 ПК). Для цього юридичні особи використовують дані спрощеного бухгалтерського обліку щодо доходів і витрат. Ведення книг обліку доходів чи обліку доходів і витрат для них не передбачено.



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас в курсі всіх податкових подій!

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією



© Головбух, 2017. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів сайту, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції сайту

Тижневик «Головбух», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 11678-549 ПР від 30.08.2006

Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009


  • Ми в соцмережах
Коте теж здивований, але…


він знає, що зареєструється і скачає файли.
57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль