Головбух

Простій і консервація основних засобів

  • 1 червня 2017
  • 1054

Простій основних засобів з огляду на складну економічну ситуацію став буденним явищем для вітчизняних підприємств. Питання в тому, чи потрібно проводити консервацію таких основних засобів та як обліковувати витрати на їх обслуговування й ремонт

Простій основних засобів з огляду на складну економічну ситуацію став буденним явищем для вітчизняних підприємств. Питання в тому, чи потрібно проводити консервацію таких основних засобів та як обліковувати витрати на їх обслуговування й ремонт

Часто-густо єдиним шляхом для мінімізації збитків є часткова або повна зупинка діяльності підприємства. Через що маємо справу з простоєм основних засобів (ОЗ), а також безліч питань щодо доцільності чи обов’язку їх консервації.

Поняття простою та консервації

Насамперед згадаємо головні терміни.

Отже, простій — це призупинення роботи, спричинене відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, через невідворотну дію різних обставин (ст. 34 Кодексу законів про працю України).

А консервація ОЗ — це комплекс заходів, спрямованих на довгострокове (але не більш як три роки) зберігання ОЗ підприємств у разі припинення виробничої та іншої господарської діяльності з можливістю подальшого відновлення їх функціонування (п. 2 Положення про порядок консервації основних виробничих фондів підприємств, затвердженого постановою КМУ від 28.10.1997 № 1183далі — Положення № 1183).

Як бачимо, наявність простою не залежить від волі підприємства, адже він виникає внаслідок невідворотних обставин. Водночас рішення про консервацію ОЗ для більшості підприємств — справа цілком добровільна. А все тому, що згідно з пунктом 1 Положення № 1183 дія цього нормативного документа поширюється лише на ті підприємства, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, а також засновані на державній власності. Для інших підприємств норми Положення № 1183 мають лише рекомендаційний характер.

Залежно від рішення щодо консервації ОЗ, що простоюють, змінюватимуться й облікові наслідки для підприємства. Від чого може залежати таке рішення? Значною мірою від тривалості очікуваного простою ОЗ.

Нагадаємо, що законсервовані ОЗ перестають амортизувати з наступного місяця за місяцем його консервації, а відновлення амортизації таких ОЗ відбувається з наступного місяця за місяцем його зворотного введення в експлуатацію (п. 29 П(С)БО 7 «Основні засоби»). Тож апріорі такі ОЗ доцільно консервувати, якщо очікуваний період їх простою перевищує щонайменше місяць. А конкретне значення періоду консервації, звісно, залежатиме від рішення самого підприємства.

Зауважимо, що максимальний трирічний період консервації, згаданий у дефініції цього терміна відповідно до Положення № 1183, як, власне, і сам нормативний документ, має для більшо-сті підприємств лише рекомендаційний характер.

Як обліковувати та оподатковувати простій автотранспорту

Простій і консервація основних засобів
Галина Морозовськаексперт з питань обліку та оподаткування, Київ
Облік простою автотранспороту безпосередньо залежить від того, чим він є для підприємства — штрафом чи платою за послуги. Облікова картина буде різною для податку на прибуток, ПДВ, податку на репатріацію… Тож з’ясуємо спершу суть простоїв, а тоді вже перейдемо до податкових наслідків.

Документування та облік консервації ОЗ

Припустимо, що підприємство все ж вирішило законсервувати ОЗ, які тимчасово не використовує. Єдиним нормативним документом, який врегульовує порядок консервації ОЗ, є Положення № 1183. Тож на нього й будемо орієнтуватися.

Для консервації ОЗ потрібно:

  • по-перше, наказом керівника підприємства (див. Додаток 1) створити комісію, яка вирішить доцільність проведення консервації (п. 10 Положення № 1183);
  • по-друге, у разі позитивного рішення комісії щодо консервації скласти Акт про тимчасове виведення основних фондів з виробничого процесу та їх консервацію (див. Додаток 2);
  • по-третє, перевести ОЗ на зберігання на основі акта про прийняття основних фондів на консервацію (див. Додаток 3) (п. 17 Положення № 1183).

ОСНОВНІ ЗАСОБИ: проблемні питання та їх розв’язок

Простій і консервація основних засобів
МОРОЗОВСЬКА Галина експерт з питань обліку та оподаткування
Роз’яснення контролерів і судова практика з таких питань: • до якої групи основних засобів у бухгалтерському і податковому обліку віднести холодильник, мікрохвильову піч, пилосос; • чи включають витрати на страхування об’єкта до його первісної вартості; • витрати на ремонт придбаного основного засобу до введення його в експлуатацію збільшують первісну вартість; • чи виникають у податковому обліку різниці за амортизацією МНМА; • як встановити вартість оприбуткування; • чи можна їх амортизувати; • ліквідаційна вартість: чи обов’язково її встановлювати; • чи призупиняють амортизацію на період ремонту; • чи обов’язково дооцінювати об’єкт основних засобів, якщо його залишкова вартість — 0 грн; • чи списувати з балансу повністю замортизовані основні засоби

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас в курсі всіх податкових подій!

Освітні заходи
Перевірте свої знання та здобудьте нові
Взяти участь
Інтернет-магазин
Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплатиі станьте нашим читачем просто зараз
Ми в соцмережах
Потрібен цей файл?

 зареєєструйтеся та скачуйте будь-які файли на порталі:

 ✔ бланки документів

 ✔ зразки заповнення бухгалтерських форм

 ✔ приклади наказів, положень, інструкцій, довідок

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт Знадобиться лише хвилина!
Скачати файл