Земельний податок у 2015 році — за минулорічними ставками

11
Питання встановлення та застосування ставок земельного податку спричинило неабиякий резонанс як серед платників, так і у органів місцевого самоврядування. Тож з’ясуємо, які ставки земельного податку слід застосовувати у 2015 році

Починаючи з 2015 року, порядок оподаткування земельних ділянок був змінений відповідно до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 № 71 (далі — Закон № 71).

Плата за землю із переліку загальнодержавних податків вилучена і як складова податку на нерухоме майно переведена до переліку місцевих податків. До того ж скасовано деякі спеціальні ставки земельного податку, які були встановлені для окремих категорій земель та платників податків, та залишено лише чотири граничні розміри ставок земельного податку.

 Цікаве за темою:

Джерела для погашення податкового зобов'язання

29 березня 2017 Виникнення податкового зобов'язання – складова частина процесу податкового обліку. Сплата податкового зобов'язання може відбуватися декількома шляхами, їх і розглянемо17


Експорт придбаного зерна: від оподаткування ПДВ до бухобліку

20 березня 2017 Українське підприємство планує продавати за кордон придбане зерно. У зв’язку з цим у ЗЕД-початківця виникають запитання: яким є порядок оподаткування ПДВ, бухобліку експортної операції тощо. Надамо відповіді на ці запитання149


На яких підставах контролюючі органи можуть анулювати статус платника ПДВ

14 березня 2017 На яких підставах може відбуватися анулювання статусу платника ПДВ? Чи можуть податківці самостійно анулювати статус платника податків і як останньому зробити це за власним бажанням?253

Повноваження місцевих рад

Законодавчі зміни дали можливість розширити повноваження сільських, селищних, міських рад як зі встановлення ставок податку, так і надання пільг із земельного податку.Наголосимо, що система та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування регулює Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280 (далі — Закон № 280).

Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, Законом № 280 та іншими законами до їх відання.

До їх виключної компетенції належить, зокрема (але не виключно):

  • встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України (ПК);
  • прийняття рішень щодо надання відповідно до чинного законодавства пільг по місцевих податках і зборах, а також земельному податку;
  • затвердження ставок земельного податку відповідно до ПК.

Тобто до виключних повноважень сільських, селищних та міських рад належить право затвердження ставок земельного податку, але лише відповідно до положень ПК.

Рішення місцевих рад

Далі проаналізуємо загальні норми ПК щодо встановлення місцевих податків і зборів та його спеціальні норми, які стосуються саме порядку справляння плати за землю.

Головні засади податкового законодавства, зокрема, загальні вимоги щодо встановлення податків і зборів, їх види та повноваження місцевих рад щодо місцевих податків та зборів регламентує розділ І ПК.

Особливістю місцевих податків є те, що їх встановлюють рішення сільських, селищних та міських рад. До того ж податок на майно в частині плати за землю (далі — плата за землю), на відміну від податку на майно в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є обов’язковим для встановлення місцевими радами.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! У рішеннях про встановлення місцевих податків та зборів обов’язково визначається об’єкт оподаткування, платник податків і зборів, розмір ставки, податковий період та інші обов’язкові елементи, визначені статтею 7 ПК, з дотриманням встановлених розділом ХІІ ПК для відповідного місцевого податку чи збору критеріїв.

Копію рішення про встановлення місцевих податків та зборів у десятиденний строк з дня його оприлюднення надсилають до відповідного контролюючого органу.

Водночас відповідний орган місцевого самоврядування в обов’язковому порядку має офіційно оприлюднити таке рішення до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування відповідних місцевих податків та зборів або змін. Інакше норми таких рішень застосовують не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим.

На випадок, якщо місцеві ради не приймають рішення про встановлення обов’язкових місцевих податків, до прийняття рішення органу місцевого самоврядування такі податки справляють відповідно до норм ПК із застосуванням їх мінімальних ставок, а плата за землю — за ставками, що діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується її застосування (пп. 12.3.5 ПК).

Особливості застосування ставок земельного податку

Важливо зазначити, що до переліку місцевих податків, рекомендованих до встановлення радами на 2015 рік, плату за землю не включено. Згідно з пунктом 4 Прикінцевих положень Закону № 71 органам місцевого самоврядування рекомендовано у місячний термін з дня опублікування Закону № 71 (опублікований у газеті «Голос України» від 31.12.2014 № 254 (6004)) прийняти та оприлюднити рішення щодо встановлення у 2015 році:

  • податку на майно в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для об’єктів житлової та нежитлової нерухомості;
  • податку на майно в частині транспортного податку;
  • акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.

ВРІЗ 1

Водночас згідно зі статтею 284 ПК, яка визначає особливості оподаткування платою за землю, органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю, що сплачується на відповідній території, та мають надати рішення щодо ставок земельного податку відповідному контролюючому органу до 25 грудня року, що передує звітному.

Як було зазначено, норми Закону № 71 набрали чинності з 01.01.2015. До цієї дати, позаяк плата за землю не належала до переліку місцевих податків, місцеві ради не мали повноважень приймати рішення про запровадження плати за землю, а отже, і щодо ставок земельного податку.

Враховуючи зазначене, при розрахунку суми земельного податку на 2015 рік застосовують ставки, які діяли у 2014 році. Проте ця вимога не поширюється на випадки диференціації та затвердження ставок податку за земельні ділянки, розташовані в межах населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

ВРІЗ 2

Отже, попри те, що з 01.01.2015 Закон № 71 змінив порядок адміністрування плати за землю, це не вплинуло на застосування ставок земельного податку при визначенні суми податку на 2015 рік.

Позицію ДФС України з питання застосування ставок земельного податку у 2015 році викладено в інформаційному листі від 16.01.2015 № 722/5/99-99-01-19-01-01-16.

Зважаючи, що будь-які питання щодо оподаткування регулюються виключно ПК, а встановлення місцевих податків здійснюється у порядку, встановленому ПК, то у випадках, коли місцеві ради до набрання чинності Законом № 71 прийняли рішення про встановлення плати за землю та затвердили ставки податку інші, ніж діяли до 31 грудня 2014 року, то у будь-якому разі при обчисленні суми податкового зобов’язання із земельного податку на 2015 рік мають застосовувати ставки податку попереднього, 2014 року.

ВРІЗ 1

Важливо

Рішення щодо ставок

земельного податку надають відповідному контролюючому органу до 25 грудня року, що передує звітному

ВРІЗ 2

Зверніть увагу

При розрахунку

суми земельного податку на 2015 рік застосовують ставки, які діяли у 2014 році

 Цікаве за темою:

Джерела для погашення податкового зобов'язання

29 березня 2017 Виникнення податкового зобов'язання – складова частина процесу податкового обліку. Сплата податкового зобов'язання може відбуватися декількома шляхами, їх і розглянемо17


Експорт придбаного зерна: від оподаткування ПДВ до бухобліку

20 березня 2017 Українське підприємство планує продавати за кордон придбане зерно. У зв’язку з цим у ЗЕД-початківця виникають запитання: яким є порядок оподаткування ПДВ, бухобліку експортної операції тощо. Надамо відповіді на ці запитання149


На яких підставах контролюючі органи можуть анулювати статус платника ПДВ

14 березня 2017 На яких підставах може відбуватися анулювання статусу платника ПДВ? Чи можуть податківці самостійно анулювати статус платника податків і як останньому зробити це за власним бажанням?253



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас в курсі всіх податкових подій!

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією



© Головбух, 2017. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів сайту, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції сайту

Тижневик «Головбух», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 11678-549 ПР від 30.08.2006

Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009


  • Ми в соцмережах
Коте теж здивований, але…


він знає, що зареєструється і скачає файли.
57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



Приділіть лише 30 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 30 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль