Головбух

Оформлення трудових відносин з ФОП: що нового

  • 7 травня 2015
  • 40

З 1 січня 2015 року скасовано обов’язок фізичних осіб — приватних підприємців реєструвати трудові договори з найманими працівниками у службі зайнятості. Чи має підприємець видавати накази про прийняття на роботу?

Змін у законодавчих та нормативних актах у сфері праці цьогоріч чимало. Та одна з новацій заслуговує на окрему розмову.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці» від 28.12.2014 № 77-VIII (далі — Закон № 77), який набрав чинності 1 січня 2015 року, виключено з Кодексу законів про працю України (КЗпП) статтю 24-1, що передбачала обов’язок фізичної особи, яка використовує найману працю, у тижневий строк з моменту фактичного допущення працівника до роботи зареєструвати укладений у письмовій формі трудовий договір у державній службі зайнятості за місцем свого проживання у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення.

Водночас частиною третьою статті 24 КЗпП передбачено, що працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Скасувавши обов’язок фізичної особи, яка використовує найману працю, реєструвати трудові договори у службі зайнятості, законодавець зробив черговий крок на шляху дерегуляції підприємницької діяльності та оптимізації роботи органів влади.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Обов’язок укладати трудові договори, оформлені наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомляти про прийняття нових працівників, визначений статтею 24 КЗпП, поширюється на всіх роботодавців — не лише на підприємства, установи, організації, а й на фізичних осіб.

Зауважимо, що згідно з пунктом 3 наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 08.06.2001 № 260 Державний центр зайнятості забезпечував надання Пенсійному фонду України та фондам загальнообов’язкового державного соціального страхування відомостей щодо реєстрації державною службою зайнятості укладених трудових договорів між працівником і фізичною особою — суб’єктом підприємницької діяльності без створення юридичної особи з правом найму працівників або фізичною особою, яка використовує найману працю, пов’язану з наданням послуг. Порядок надання відомостей визначався угодами, укладеними Державним центром зайнятості з Пенсійним фондом України та фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Наразі відповідно до статті 24 КЗпП відомості про початок трудових відносин надаватимуться іншому органу виконавчої влади.

Після виключення із КЗпП статті 24-1 отримуємо чимало запитань від роботодавців — фізичних осіб. Як тепер оформлювати трудові відносини з працівниками?

 Цікаве за темою:

Норма тривалості робочого часу на 2017 рік

17 лютого 2017 Кожному керівнику, роботодавцю та бухгалтеру необхідно знати норми тривалості робочого часу, задля правильного планування робочого процесу та коректного розрахунку заробітної плати. У цій статті ми розповімо про норми тривалості робочого часу на 2017 рік4697

Нарахування ЄСВ з мінімальної зарплати

9 лютого 2017 З огляду на останні зміни у Податковому кодексі, тема нарахування ЄСВ стала надзвичайно актуальною, тож давайте дізнаємося, коли потрібно нараховувати ЄСВ з мінімальної зарплати4733


Все про «мінімалку» 2017 року

7 лютого 2017 Вже напевно всі знають про новий рівень мінімальної заробітної плати що був встановлений в Україні з початку 2017 року. Проте, у багатьох бухгалтерів та роботодавців досі є багато запитань, щодо обчислення різних аспектів нової «мінімалки».6095

Чи має ФОП видавати накази про прийняття на роботу та звільнення

У роботодавців — юридичних осіб необхідність належного документування трудових відносин не викликає сумніву. Утім, фізичні особи, які використовують найману працю, зокрема підприємці (далі — ФОП), часто-густо піддають сумніву  обов’язковість оформлення прийняття чи звільнення розпорядчими документами. Щоб з’ясувати істину, звернімося до норм КЗпП.

Згідно зі статтею 21 КЗпП трудовим договором є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Частиною другою статті 265 КЗпП передбачено накладення штрафу на юридичних та фізичних осібпідприємців, які використовують найману працю, за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту). При цьому відповідно до частини третьої статті 24 КЗпП працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу.

Отже, необхідність оформлення трудових відносин у ФОП за допомогою наказів (розпоряджень) є беззаперечною.

Чи має ФОП укладати трудові договори у письмовій формі

Скасування обов’язку реєструвати трудові договори у службі зайнятості в жодному разі не означає, що віднині ФОП можуть менш ретельно ставитися до оформлення трудових відносин з найманими працівниками.

Вріз 1

Відповідно до частини першої статті 24 КЗпП трудовий договір укладають, як правило, в письмовій формі. Додержання письмової форми є обов’язковим, зокрема, при укладенні трудового договору з фізичною особою.

Хоча з початку 2015 року до КЗпП внесено багато змін і доповнень, зазначена норма залишилася незмінною.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! За даними державної служби зайнятості, з 1 січня 2015 року трудові договори, укладені між працівниками та фізичними особами, не реєструються. Однак трудові договори, зареєстровані до 1 січня 2015 року, служба зайнятості знімає з реєстрації відповідно до Порядку № 260.

Внесення ФОП записів до трудових книжок працівників, прийнятих після 1 січня 2015 року

підстави для внесення записів до трудових книжок

Отже, ФОП більше не реєструють трудові договори у службі зайнятості, а служба зайнятості, відповідно, не засвідчує записи в трудових книжках. Тож оформлюючи трудові книжки працівників, ФОП слід керуватися загальними нормами Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.1993 № 58 (далі — Інструкція), встановленими для підприємств. Зокрема:

  • записи про призначення на роботу, переведення і звільнення вносять на підставі наказу (розпорядження) (п. 2.5 Інструкції);
  • у разі звільнення працівника всі записи про роботу і нагороди, що внесені у трудову книжку за час роботи на підприємстві, засвідчуються підписом керівника підприємства або спеціально уповноваженою ним особою та печаткою підприємства або печаткою відділу кадрів (п. 4.1 Інструкції).

Оскільки ФОП є роботодавцем, він вносить записи до трудової книжки і ставить печатку у разі її наявності.

Вріз 2

записи у трудових книжках за відсутності у ФОП печатки

Статтею 58-1 Господарського кодексу України скасовано обов’язок суб’єктів господарювання мати печатку (зміни внесено Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення порядку відкриття бізнесу» від 15.04.2015 № 1206-VII; далі — Закон № 1206). Отже, нині не лише ФОП, а й підприємства, установи, організації можуть не мати печатки.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Печатка має використовуватися, якщо її наявність передбачено установчими документами.

Тож ФОП вносить записи до трудових книжок працівників на підставі наказів про прийняття, переведення, звільнення. За відсутності печатки записи у трудових книжках засвідчують підписом фізичної особи — роботодавця.

Страховий стаж для призначення матеріального забезпечення у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, для призначення допомоги з безробіття та пенсії працівник підтверджуватиме за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. Положення про зазначений реєстр затверджено постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 № 10-1.

Вріз 1

Додержання письмової форми

трудового договору є обов’язковим при укладенні трудового договору з фізичною особою.

(П. 6 ч. 1 ст. 24 КЗпП)

Вріз 2

Із документа

Трудові книжки працівників,

які працюють на умовах трудового договору у фізичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності без створення юридичної особи з правом найму, та фізичних осіб, які використовують найману працю, пов’язану з наданням послуг (кухарі, няньки, водії тощо), зберігаються безпосередньо у працівників.

(П. 2.21-1 Інструкції про порядок ведення трудових книжок)

підверстка

НАША ПОРАДА

Рекомендуємо ФОП самостійно реєструвати трудові договори з працівниками

Реєстрацію трудових договорів, додаткових угод про внесення змін і доповнень до трудового договору, факти припинення трудових договорів доцільно реєструвати у спеціальному обліковому журналі, наприклад, Журналі реєстрації трудових договорів (далі — Журнал), доцільний склад граф якого:

  • номер за порядком;
  • дата реєстрації трудового договору;
  • прізвище, ім’я, по батькові працівника;
  • дата і номер наказу про прийняття на роботу;
  • дата і підпис працівника про одержання примірника трудового договору;
  • відомості про внесення змін і доповнень до трудового договору (дата і номер додаткової угоди);
  • дата і номер наказу про припинення трудового договору.

Додаткові угоди до трудових договорів нумерують з першого номера за кожним трудовим договором з окремим працівником. Тому в Журналі для реєстрації додаткових угод варто завчасно залишити вільні рядки.

Реєстраційний номер трудового договору відповідатиме порядковому номеру запису в Журналі реєстрації трудових договорів. 

 Цікаве за темою:

Норма тривалості робочого часу на 2017 рік

17 лютого 2017 Кожному керівнику, роботодавцю та бухгалтеру необхідно знати норми тривалості робочого часу, задля правильного планування робочого процесу та коректного розрахунку заробітної плати. У цій статті ми розповімо про норми тривалості робочого часу на 2017 рік4697

Нарахування ЄСВ з мінімальної зарплати

9 лютого 2017 З огляду на останні зміни у Податковому кодексі, тема нарахування ЄСВ стала надзвичайно актуальною, тож давайте дізнаємося, коли потрібно нараховувати ЄСВ з мінімальної зарплати4733


Все про «мінімалку» 2017 року

7 лютого 2017 Вже напевно всі знають про новий рівень мінімальної заробітної плати що був встановлений в Україні з початку 2017 року. Проте, у багатьох бухгалтерів та роботодавців досі є багато запитань, щодо обчислення різних аспектів нової «мінімалки».6095

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас в курсі всіх податкових подій!

Освітні заходи
Перевірте свої знання та здобудьте нові
Взяти участь
Інтернет-магазин
Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплатиі станьте нашим читачем просто зараз
Ми в соцмережах
Потрібен цей файл?

 зареєєструйтеся та скачуйте будь-які файли на порталі:

 ✔ бланки документів

 ✔ зразки заповнення бухгалтерських форм

 ✔ приклади наказів, положень, інструкцій, довідок

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт Знадобиться лише хвилина!
Скачати файл