Щоб помилка не йшла за фальш: виправляємо бухгалтерські огріхи

1222
Господарська діяльність не обходиться без помилок у первинних документах. Втім, їх завжди можна виправити. А бухгалтер має контролювати процес їх своєчасного виявлення та належного коригування. Попрацюємо над помилками разом

Насамперед варто пам’ятати, що первинні документи є основою для підтвердження господарських операцій. А тому важливо розуміти, якими мають бути «ідеальні» первинні документи та як виправити допущені в них помилки.

Вимоги до первинних документів

Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинний документ. Це документ, який містить відомості про господарську операцію та має обов’язкові реквізити, як-от:

Щоб помилка не йшла за фальш: виправляємо бухгалтерські огріхи Нагадаємо, що донедавна до обов’язкових реквізитів первинного документа відносили ще й місце його складання. Але це вже в минулому.

Власне первинні документи можуть бути створені як у письмовій, так і в електронній формі. У разі створення первинки в електронному вигляді потрібно дотримувати вимог Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» від 22.05.2003 № 851-IV (далі — Закон № 851). Також має бути технічна можливість на вимогу контролюючих, судових органів та контрагентів надавати копії документів на паперовому носії.

Господарські операції можна документувати або на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державної влади, або на самостійно виготовлених підприємствами бланках. Але ці бланки мають містити обов’язкові реквізити типових або спеціалізованих форм (п. 2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.1995 № 88).

Водночас не можна самостійно виготовляти форми первинних документів, для яких законодавство передбачає бланки суворої звітності.

Щоб помилка не йшла за фальш: виправляємо бухгалтерські огріхи Документують операції

на бланках типових і спеціалізованих форм або на самостійно виготовлених з використанням обов’язкових реквізитів

Крім того, до певних видів первинних документів встановлені додаткові вимоги. Це, зокрема, первинка на касові і банківські операції, рух цінних паперів, товарно-матеріальних цінностей та інших об’єктів майна. Вимоги до цих документів передбачені іншими нормативно-правовими актами.

Перевірка документів на наявність помилок

Щоб не допустити помилок, первинні документи мають обов’язково перевіряти за формою і змістом працівники, які ведуть бухгалтерський облік (у межах компетенції). Вони перевіряють наявність у документі обов’язкових реквізитів та відповідність господарської операції чинному законодавству у сфері бухобліку, логічну ув’язку окремих показників.

У разі виявлення невідповідності такі документи з письмовим обгрунтуванням передають керівникові підприємства. До письмового рішення керівника ці документи до виконання не приймають.

Первинні документи, що пройшли обробку, повинні мати позначку, яка унеможливлює їх повторне використання. За ручної обробки — дату запису в обліковий регістр, за обробки на обчислювальній установці — відтиск штампу оператора, відповідального за їх обробку, або позначку, придатну для її оброблення електронними засобами.

Усі документи, які додають до прибуткових та видаткових касових ордерів, а також документи, що стали підставою для нарахування заробітної плати та інших подібних виплат, підлягають обов’язковому погашенню штампом або ручним надписом «Одержано» чи «Сплачено» із зазначенням дати (числа, місяця, року).

Порядок виправлення помилок

Попри контроль за правильністю складання первинних документів, працівники все ж припускаються помилок — з різних причин, зокрема й через великий документообіг.

Деякі з них виправляють за встановленими правилами. У деяких первинних документах виправлення не допускаються взагалі.

Так, помилки в первинних документах та облікових регістрах, що створені ручним способом, виправляють коректурним способом. Тобто неправильний текст або цифри закреслюють і над закресленим пишуть правильний текст або цифри. Закреслюють однією рискою. При цьому виправлене має бути розбірливим і зрозумілим.

Щоб помилка не йшла за фальш: виправляємо бухгалтерські огріхи Помилки за минулий звітний

період в облікових регістрах виправляють способом сторно шляхом складання бухдовідки

Водночас помилки в облікових регістрах за минулий звітний період виправляють способом сторно. Такий спосіб передбачає складання бухгалтерської довідки. До неї заносять:

  • помилку (сума, кореспонденція рахунків) червоним чорнилом чи пастою кулькових ручок або зі знаком «мінус»,
  • правильний запис (сума, кореспонденція рахунків) чорнилом, пастою кулькових ручок темного кольору;
  • причину помилки, посилання на документи та облікові регістри, в яких допущено помилку.

Таку довідку підписують працівник, який її склав, та головний бухгалтер після перевірки.

Внесення цих даних до облікового регістру в місяці, у якому виявлено помилку, ліквідує неправильний запис і відображає правильну суму та кореспонденцію рахунків бухгалтерського обліку. Виправлення помилки має бути обумовлено написом «виправлено» та підтверджено підписами осіб, що підписали цей документ, із зазначенням дати виправлення.

Зауважимо, що в документах, якими оформлені касові і банківські операції та операції з цінними паперами, виправлення не допускається.

Наведемо практичні випадки виправлення помилок в обліку, допущених поточного року (див. Приклади 1 і 2).



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас в курсі всіх податкових подій!

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією


Розсилка



© Головбух, 2017. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів сайту, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції сайту

Тижневик «Головбух», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 11678-549 ПР від 30.08.2006

Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009


  • Ми в соцмережах
Даруємо корисності просто зараз!

Ви ще не з нами?!

Зареєструйтеся та отримайте безлімітний доступ не лише до завантаження файлів у цьому матеріалі, але й до:
форм та зразків для скачування
консультацій експертів
✓ професійних безплатних вебінарів
✓ спілкування з колегами-практиками та експертами

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт
Знадобиться лише хвилина!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Вибачте, що перервали Вас

Потрібно лише 57 секунд, щоб зареєструватися і продовжити читання.
А ще для Вас:
аналіз усіх податкових новацій
✓ найсвіжіші бухгалтерські новини

Також у червні запрошуємо безкоштовно відвідати вебінар «Як організувати ЗЕД на підприємстві» та отримати СЕРТИФІКАТ

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт
Знадобиться лише хвилина!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль