Новації у процедурі обліку та реєстрації платників податків

292
Укотре полегшити ведення бізнесу в країні вирішили шляхом спрощення взяття його на податковий облік та контроль. І нехай сама ця фраза викликає здоровий скептицизм, та все ж певна частка правди (щодо полегшення) тут є. Допоможемо дати раду черговим нововведенням

Олександр Єфімов 
адвокат, аудитор, доцент кафедри цивільного і трудового права Київського національного економічного університету ім. Вадима Гетьмана, канд. юрид. наук

Укотре полегшити ведення бізнесу в країні вирішили шляхом спрощення взяття його на податковий облік та контроль. І нехай сама ця фраза викликає здоровий скептицизм, та все ж певна частка правди (щодо полегшення) тут є. Допоможемо дати раду черговим нововведенням.

Ні для кого не секрет, що облік платників податків є одним із основних способів податкового контролю. І ведуть такий облік з метою створити контролюючим органам умови для контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати податків, нарахованих фінансових санкцій, дотриманням податкового та іншого підконтрольного фіскалам законодавства. Тим паче, що взяттю на облік або реєстрації у контролюючих органах підлягають усі платники податків.

Тож не дивує і невтомна заповзятість наших владних структур у перегляді процедури обліку платників податків. Черговою спробою поліпшити облік платників податків став наказ Мінфіну від 21.12.2016 № 1125 (далі — Наказ № 1125).

Цим наказом Мінфін уніс зміни до двох своїх нормативно-правових актів, а саме до:

Зміни наберуть чинності через 30 днів із дня офіційного опублікування Наказу № 1125, яке заплановане на 17.02.2017 в «Офіційному віснику України» № 14. Розглянемо найбільш значущі з них.

Загальний порядок обліку платників податків

взяття на облік

Насамперед відзначимо врегулювання способів та порядку подання документів для взяття на облік платників податків. Уточнено, що в разі подання документів поштовим відправленням копії документів мають бути засвідчені нотаріально або державним органом, який видав (зареєстрував) чи акредитував (зареєстрував, легалізував) документи платника податків. Якщо ж документи подає представник, він додатково пред’являє примірник оригіналу документа, що засвідчує його повноваження, або копію такого документа, засвідчену нотаріально чи державною установою.

Крім того, змінами остаточно скасовано:

  • довідку про взяття на облік платника податків за формою № 4-ОПП, яку контролюючий орган видавав платникам податків, відомості щодо яких не підлягають включенню до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (далі — ЄДР). Ідеться про відокремлені підрозділи іноземних компаній, організацій, у т. ч. постійні представництва нерезидентів, уповноважених осіб за договорами про спільну діяльність на території України без створення юрособи, управителів майна, інвесторів (операторів) за угодами про розподіл продукції, виконавців проектів (програм) міжнародної технічної допомоги, дипломатичні місії, військові частини та фізосіб, які провадять незалежну профдіяльність. Натомість для таких платників податків запроваджено нову довідку про взяття на облік за формою № 34-ОПП (додаток 2 до Порядку № 1588);
  • повідомлення про взяття на облік за неосновним місцем обліку (ф. № 16-ОПП), що також видавав контролюючий орган.
Увага: довідки за формою № 4-ОПП, що були видані платникам податків, відомості щодо яких не підлягають включенню до ЄДР, застосовують як довідки за формою № 34-ОПП до моменту виникнення змін у даних платника податку, що вказують у такій довідці.

облік за неосновним місцем обліку

Як альтернативу для заяви за формою № 1-ОПП або формою № 5-ОПП із позначкою «облік за неосновним місцем обліку» введено заяву про взяття на облік за неосновним місцем обліку за формою № 17-ОПП. Вона стала новим додатком 9 до Порядку № 1588, і в ній зазначатимуть тільки контролюючі органи, в яких платник бажає стати на облік за неосновним місцем обліку. Плюс цієї нової форми в тому, що платникам податків, які уклали з відповідним контролюючим органом договір про визнання електронних документів, її дозволено подавати онлайн із дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб. Нагадаємо, що таку інноваційну можливість для заяв за формою № 1-ОПП або формою № 5-ОПП попередня редакція Порядку № 1588 не передбачає. Ба більше, заява за формою № 17-ОПП може бути подана до контролюючого органу як за неосновним місцем обліку, так і за основним. Така собі свобода вибору…

У разі подання заяви за формою № 17-ОПП до контролюючого органу за неосновним місцем обліку платник податків може зазначити контролюючий орган, до якого подає заяву, та обрати адміністративно-територіальні одиниці (за місцезнаходженням об’єктів оподаткування), що їх обслуговує такий орган.

Увага: класифікатор об’єктів адміністративно-територіального устрою має оприлюднюватися на офіційному веб-сайті Держстату

Коли ж платник податків подає заяву за формою № 17-ОПП до контролюючого органу за основним місцем обліку, він може зазначити всі контролюючі органи, у яких бажає стати на облік за неосновним місцем обліку, та обрати адміністративно-територіальні одиниці (за місцезнаходженням об’єктів оподаткування), що їх обслуговують такі органи.

Утім, окрім заяви за формою № 17-ОПП підставами для взяття на облік за неосновним місцем обліку також будуть:

  • повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП (додаток 10 до Порядку № 1588) — якщо у такому повідомленні платник податків визначить контролюючий орган, у якому бажає стати на облік за неосновним місцем обліку за місцезнаходженням відповідного об’єкта оподаткування;
  • заява за формою № 5-ОПП (додаток 8 до Порядку № 1588), подана нотаріусом, — якщо у такій заяві платник зазначить про бажання стати на облік за неосновним місцем обліку в контролюючому органі за місцезнаходженням робочого місця.

У цих випадках подавати заяву за формою № 17-ОПП буде вже не обов’язково.



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас в курсі всіх податкових подій!

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією


Розсилка



© Головбух, 2017. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів сайту, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції сайту

Тижневик «Головбух», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 11678-549 ПР від 30.08.2006

Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009


  • Ми в соцмережах
Даруємо корисності просто зараз!

Ви ще не з нами?!

Зареєструйтеся та отримайте безлімітний доступ не лише до завантаження файлів у цьому матеріалі, але й до:
форм та зразків для скачування
консультацій експертів
✓ професійних безплатних вебінарів
✓ спілкування з колегами-практиками та експертами

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт
Знадобиться лише хвилина!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Вибачте, що перервали Вас

Потрібно лише 57 секунд, щоб зареєструватися і продовжити читання.
А ще для Вас:
аналіз усіх податкових новацій
✓ найсвіжіші бухгалтерські новини

Також у червні запрошуємо безкоштовно відвідати вебінар «Як організувати ЗЕД на підприємстві» та отримати СЕРТИФІКАТ

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт
Знадобиться лише хвилина!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль