Оцінка ризиків при митному оформленні

441
Говоримо про наслідки скасування постанови КМУ від 16.09.2015 № 724 для суб’єктів ЗЕД

Починаючи з 13.10.2016 завдяки постанові КМУ від 05.10.2016 № 686 втратила чинність резонансна постанова КМУ «Про використання у системі управління ризиками орієнтовних показників митної вартості товарів» від 16.09.2015 № 724 (далі — Постанова № 724).

Пропозиція щодо скасування Постанови № 724 була озвучена під час парламентських слухань на тему «Розвиток підприємництва в Україні та підтримка малого і середнього бізнесу», під час яких також було вирішено запровадити систему визначення митної вартості товарів відповідно до міжнародних стандартів і правил, вимог міжнародних угод, учасником яких є Україна.

Оцінка ризиків при митному оформленні за «старими» правилами

Скасована Постанова № 724 надавала митникам можливість у «ручному режимі» визначати перелік товарів у розрізі товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД і країн походження та їх середньозважену митну вартість. А вже на підставі цього переліку вони формували орієнтовні показники митної вартості товарів. Крім того, податківці могли щомісячно переглядати й коригувати такі показники.

Важливо, що митна вартість — це не лише ціна товару, зазначена в рахунку-фактурі (інвойсі), контракті, яка була фактично сплачена чи підлягає сплаті. 

Під час визначення митної вартості зважають і на інші її складові, тобто витрати, понесені покупцем, які не включалися до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті (ч. 10 ст. 58 Митного кодексу України, МК), зокрема:

• вартість упаковки або пакувальних матеріалів і робіт, пов’язаних з пакуванням;

• витрати на транспортування оцінюваних товарів до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на митну територію України;

• витрати на завантаження, розвантаження та оброблення оцінюваних товарів, пов’язані з їх транспортуванням до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на митну територію України.

Зауважимо, що в період дії Постанови № 724 Мінфін неодноразово зазначав, що цей нормативний документ запровадив використання орієнтовних показників митної вартості товарів виключно для оцінки ризиків у системі управління ризиками, яку використовує ДФС (листи Мінфіну від 04.11.2015 № 31-11320-02-2/33953від 05.11.2015 № 31-11320-06-27/34103). Тож, на думку Мінфіну, невідповідність контрактної вартості імпортованих товарів орієнтовним показникам їх митної вартості не могла бути підставою для коригування митної вартості товарів митницею. Підставою для коригування — мабуть, і ні, а ось для підвищення митної вартості — так. Адже митники порівнювали контрактну вартість із свідомо завищеними показниками.

Оцінка ризиків у системі управління ризиками

Після скасування Постанови № 724 система управління ризиками (СУР) залишилась.

Під ризиком тут розуміють ймовірність недотримання вимог митного законодавства України, а під управлінням ризиками — роботу митників з їх аналізу, виявлення й оцінки ризиків, результатом якої має стати мінімізація цих самих ризиків. А найголовніше, однією з цілей застосування СУР є прискорення митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України.

Наразі діє Порядок здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, затверджений наказом Мінфіну від 31.07.2015 № 684 (далі — Порядок № 684). І за його розділом VIII з метою прискорення митних формальностей здійснюється оцінка ризиків і аналіз:

• переважно нефіскальних ризиків, а також ризиків недоставки товарів до митниці призначення або їх підміни — у пунктах пропуску через митний кордон України;

• фіскальних та нефіскальних ризиків — у митницях призначення під час здійснення митного контролю та оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення.

Фіскальні ризики — це ризики, виявлення яких спрямоване на недопущення мінімізації сплати податків і зборів, митних та інших платежів під час здійснення зовнішньоекономічних операцій.

Нефіскальні ризики — це ризики, виявлення яких спрямоване на забезпечення в межах компетенції органів ДФС захисту національної безпеки, життя і здоров’я людей, тварин, рослин, довкілля, інтересів споживачів.

Оцінка ризиків і результати цього процесу в конкретному випадку здійснення митного контролю товарів, транспортних засобів, у т. ч. за результатами контролю із застосуванням СУР, впливають на вибір митницями (митними постами) форм та обсягів митного контролю, достатніх для забезпечення додержання вимог митного законодавства України. І в розділі V Порядку № 684 зазначено, що ДФС може розробити методрекомендації щодо роботи посадових осіб митниць з аналізу, виявлення та оцінки ризиків, зокрема, за таким напрямом контролю, як правильність визначення митної вартості товарів.

Отже, сьогодні поряд із Порядком № 684 діють Методичні рекомендації щодо роботи посадових осіб органів доходів і зборів з аналізу, виявлення та оцінки ризиків при здійсненні контролю за правильністю визначення митної вартості товарів, які переміщуються через митний кордон України, затверджені наказом ДФС від 11.09.2015 № 689 (далі — Методрекомендації № 689).

Аналіз, виявлення та оцінка ризиків: функції посадових осіб

Аналіз, виявлення та оцінка ризиків посадовими особами полягає, зокрема, у:

• вивченні характеристик товарів, які впливають на рівень їх митної вартості;

• перевірці документів, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів, вивчення маршруту транспортування товарів і перевірки достовірності декларування витрат на транспортування;

• порівнянні рівня заявленої митної вартості товарів із наявною в органу доходів і зборів інформацією про рівень цін на такі товари або вартість прямих витрат на їх виробництво, у т. ч. сировини, матеріалів та/або комплектувальних виробів, які входять до складу товарів;

• порівнянні рівня заявленої митної вартості товарів із рівнем митної вартості ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, митне оформлення яких вже здійснено, тощо.

І, як зазначено в підпункті 8 пункту 2.14 глави 2 Методрекомендацій № 689, у випадках спрацювання автоматизованої системи оцінки ризику і управління у зв’язку з ризиком заниження митної вартості та декларуванням митної вартості нижчої, ніж вартість ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, посадова особа — контролер правильності визначення митної вартості може прийняти рішення про її коригування. Це можливо лише у випадках, передбачених частиною 6 статті 54 та частиною 1 статті 55 МК. Тож імпортерам варто про це пам’ятати.

Зверніть увагу! Імпортери мають право знати причини і підстави застосування до товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідних форм митного контролю.

Це право надається, якщо у 25 і більше відсотках випадків переміщення товарів і транспортних засобів через митний кордон України протягом року їх піддавали митному контролю внаслідок застосування СУР. Що, своєю чергою, спричинило затримку їх митного оформлення понад чотири робочі години, і при цьому фактів порушення митних правил виявлено не було.



Ваша персональна добірка.

    Підписка на статті

    Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас в курсі всіх податкових подій!

    Освітні заходи

    Освітні заходи

    Перевірте свої знання та здобудьте нові

    Взяти участь

    Інтернет-магазин

    Інтернет-магазин

    Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

    Живе спілкування з редакцією


    Розсилка



    © Головбух, 2017. Усі права захищено

    Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів сайту, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції сайту

    Тижневик «Головбух», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 11678-549 ПР від 30.08.2006

    Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009

    
    • Ми в соцмережах
    Коте теж здивований, але…


    він знає, що зареєструється і скачає файли.
    57 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо



    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль
    Oops!.. Але публікацію можуть бачити лише зареєстровані користувачі



    Приділіть лише 57 секунд реєстрації – і читатимете статті, актуальні запитання та відповіді на них


    У мене є пароль
    нагадати
    Пароль надіслано на пошту
    Ввести
    Я тут вперше
    на реєстрацію знадобиться лише 57 секунд
    Введіть ел. пошту або логін
    Неправильний логін або пароль
    Неправильний пароль
    Введіть пароль