Оцінка ризиків при митному оформленні

167
Говоримо про наслідки скасування постанови КМУ від 16.09.2015 № 724 для суб’єктів ЗЕД

Починаючи з 13.10.2016 завдяки постанові КМУ від 05.10.2016 № 686 втратила чинність резонансна постанова КМУ «Про використання у системі управління ризиками орієнтовних показників митної вартості товарів» від 16.09.2015 № 724 (далі — Постанова № 724).

Пропозиція щодо скасування Постанови № 724 була озвучена під час парламентських слухань на тему «Розвиток підприємництва в Україні та підтримка малого і середнього бізнесу», під час яких також було вирішено запровадити систему визначення митної вартості товарів відповідно до міжнародних стандартів і правил, вимог міжнародних угод, учасником яких є Україна.

Оцінка ризиків при митному оформленні за «старими» правилами

Скасована Постанова № 724 надавала митникам можливість у «ручному режимі» визначати перелік товарів у розрізі товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД і країн походження та їх середньозважену митну вартість. А вже на підставі цього переліку вони формували орієнтовні показники митної вартості товарів. Крім того, податківці могли щомісячно переглядати й коригувати такі показники.

Важливо, що митна вартість — це не лише ціна товару, зазначена в рахунку-фактурі (інвойсі), контракті, яка була фактично сплачена чи підлягає сплаті. 

Під час визначення митної вартості зважають і на інші її складові, тобто витрати, понесені покупцем, які не включалися до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті (ч. 10 ст. 58 Митного кодексу України, МК), зокрема:

• вартість упаковки або пакувальних матеріалів і робіт, пов’язаних з пакуванням;

• витрати на транспортування оцінюваних товарів до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на митну територію України;

• витрати на завантаження, розвантаження та оброблення оцінюваних товарів, пов’язані з їх транспортуванням до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на митну територію України.

Зауважимо, що в період дії Постанови № 724 Мінфін неодноразово зазначав, що цей нормативний документ запровадив використання орієнтовних показників митної вартості товарів виключно для оцінки ризиків у системі управління ризиками, яку використовує ДФС (листи Мінфіну від 04.11.2015 № 31-11320-02-2/33953від 05.11.2015 № 31-11320-06-27/34103). Тож, на думку Мінфіну, невідповідність контрактної вартості імпортованих товарів орієнтовним показникам їх митної вартості не могла бути підставою для коригування митної вартості товарів митницею. Підставою для коригування — мабуть, і ні, а ось для підвищення митної вартості — так. Адже митники порівнювали контрактну вартість із свідомо завищеними показниками.

Оцінка ризиків у системі управління ризиками

Після скасування Постанови № 724 система управління ризиками (СУР) залишилась.

Під ризиком тут розуміють ймовірність недотримання вимог митного законодавства України, а під управлінням ризиками — роботу митників з їх аналізу, виявлення й оцінки ризиків, результатом якої має стати мінімізація цих самих ризиків. А найголовніше, однією з цілей застосування СУР є прискорення митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України.

Наразі діє Порядок здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, затверджений наказом Мінфіну від 31.07.2015 № 684 (далі — Порядок № 684). І за його розділом VIII з метою прискорення митних формальностей здійснюється оцінка ризиків і аналіз:

• переважно нефіскальних ризиків, а також ризиків недоставки товарів до митниці призначення або їх підміни — у пунктах пропуску через митний кордон України;

• фіскальних та нефіскальних ризиків — у митницях призначення під час здійснення митного контролю та оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення.

Фіскальні ризики — це ризики, виявлення яких спрямоване на недопущення мінімізації сплати податків і зборів, митних та інших платежів під час здійснення зовнішньоекономічних операцій.

Нефіскальні ризики — це ризики, виявлення яких спрямоване на забезпечення в межах компетенції органів ДФС захисту національної безпеки, життя і здоров’я людей, тварин, рослин, довкілля, інтересів споживачів.

Оцінка ризиків і результати цього процесу в конкретному випадку здійснення митного контролю товарів, транспортних засобів, у т. ч. за результатами контролю із застосуванням СУР, впливають на вибір митницями (митними постами) форм та обсягів митного контролю, достатніх для забезпечення додержання вимог митного законодавства України. І в розділі V Порядку № 684 зазначено, що ДФС може розробити методрекомендації щодо роботи посадових осіб митниць з аналізу, виявлення та оцінки ризиків, зокрема, за таким напрямом контролю, як правильність визначення митної вартості товарів.

Отже, сьогодні поряд із Порядком № 684 діють Методичні рекомендації щодо роботи посадових осіб органів доходів і зборів з аналізу, виявлення та оцінки ризиків при здійсненні контролю за правильністю визначення митної вартості товарів, які переміщуються через митний кордон України, затверджені наказом ДФС від 11.09.2015 № 689 (далі — Методрекомендації № 689).

Аналіз, виявлення та оцінка ризиків: функції посадових осіб

Аналіз, виявлення та оцінка ризиків посадовими особами полягає, зокрема, у:

• вивченні характеристик товарів, які впливають на рівень їх митної вартості;

• перевірці документів, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів, вивчення маршруту транспортування товарів і перевірки достовірності декларування витрат на транспортування;

• порівнянні рівня заявленої митної вартості товарів із наявною в органу доходів і зборів інформацією про рівень цін на такі товари або вартість прямих витрат на їх виробництво, у т. ч. сировини, матеріалів та/або комплектувальних виробів, які входять до складу товарів;

• порівнянні рівня заявленої митної вартості товарів із рівнем митної вартості ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, митне оформлення яких вже здійснено, тощо.

І, як зазначено в підпункті 8 пункту 2.14 глави 2 Методрекомендацій № 689, у випадках спрацювання автоматизованої системи оцінки ризику і управління у зв’язку з ризиком заниження митної вартості та декларуванням митної вартості нижчої, ніж вартість ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, посадова особа — контролер правильності визначення митної вартості може прийняти рішення про її коригування. Це можливо лише у випадках, передбачених частиною 6 статті 54 та частиною 1 статті 55 МК. Тож імпортерам варто про це пам’ятати.

Зверніть увагу! Імпортери мають право знати причини і підстави застосування до товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідних форм митного контролю.

Це право надається, якщо у 25 і більше відсотках випадків переміщення товарів і транспортних засобів через митний кордон України протягом року їх піддавали митному контролю внаслідок застосування СУР. Що, своєю чергою, спричинило затримку їх митного оформлення понад чотири робочі години, і при цьому фактів порушення митних правил виявлено не було.



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас в курсі всіх податкових подій!

Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією

  • Демодоступ
  • Е-книга

Розсилка



© Цифрове видавництво MCFR, 2016. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів сайту, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції сайту

0 44 586 56 06
0 800 212 012 (callback)

Бухгалтерам бюджетних організацій рекомендуємо відвідати портал «Головбух: Бюджет»


  • Ми в соцмережах